Pustynna sztuka naskalna w roli drogowskazów i słupków granicznych w prehistorycznej Arabii

| Humanistyka
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Michael Petraglia

Podczas maksimum ostatniego zlodowacenia lądolód pokrywał znaczne obszary północy Ameryki Północnej, północnej Europy i Azji. Miał wówczas miejsce znaczący spadek poziomu oceanów i rozszerzenie się zasięgu pustyń. Na Półwyspie Arabskim panowała wówczas ekstremalna susza. Gdy lądolód zaczął ustępować, klimat się zmieniał, a na pustyniach zaczęła okresowo pojawiać się woda i zaczęli na nie wracać ludzie. Międzynarodowy zespół archeologów, pracujący w ramach Green Arabia Project, postanowił przyjrzeć się życiu pionierskich społeczności zasiedlających pustynię.

Sahout Rock Art and Archaeology Project Sahout Rock Art and Archaeology Project Sahout Rock Art and Archaeology Project Sahout Rock Art and Archaeology Project

W niebadanych dotychczas regionach Jebel Arnaan, Jebel Mleiha i Jebel Misma, położonych na południowym krańcu pustyni Wielki Nefud, naukowcy odkryli ponad 60 miejsc z 176 przedstawieniami zwierząt wygrawerowanymi na skałach. Widzimy na nich głównie wielbłądy, gazele, koniowate, dzikie kozy i tury. Jest wśród nich 130 przedstawień naturalnej wielkości, niektóre z nich mają 3 metry długości i ponad 2 metry wysokości.

Znalezione przedstawienia powstały pomiędzy 12 800 a 11 400 lat temu. Zdaniem doktor Marii Guagnin z Instytutu Geoantropologii im. Maxa Plancka, nie były to wyłącznie dzieła sztuki naskalnej. To prawdopodobnie również sposób na zaznaczenie swojej obecności, wyznaczenie granic i manifestacja przynależności kulturowej, stwierdza uczona. A doktor Ceri Shipton z University College London dodaje, że w ten sposób oznaczano zasoby wodne, szlaki wędrówek, być może oznaczano przynależność terytorialną i przechowywano pamięć poprzednich pokoleń. Do takiej interpretacji skłonił uczonych fakt, że w przeciwieństwie do wcześniej znanych miejsc, w których przedstawienia zwierząt są ukrywane w zagłębieniach skalnych, w Jebel Mleiha i Jebel Arnaan umieszczono je na wysokich, widocznych z daleka klifach. Ich twórcy musieli włożyć wiele wysiłku i sporo ryzykowali, pracując w tak niebezpiecznych miejscach.

To pokazuje, jak ważne było dla nich wykonanie rysunków. Znalezione w pobliżu zielony barwnik, paciorki z muszli mięczaka z rodzaju Dentalium oraz kamienne groty typu Helwan i El Khiam świadczą o tym, że tamtejsza ludność w okresie neolity preceramicznego utrzymywała kontakty handlowe z mieszkańcami dzisiejszych Jordanii, Syrii, Libanu i Izraela.

Ze szczegółami badań można zapoznać się na łamach Nature Communications.

Półwysep Arabski sztuka naskalna