Odkryto dwa nowe gatunki Rhinconichthys

Robert Nicholls Image

Międzynarodowy zespół naukowy odkrył dwóch nowych przedstawicieli wymarłego rodzaju Rhinconichthys. Te żywiące się planktonem ryby żyły w kredzie przed 92 milionami lat. Dotychczas znano jednego przedstawiciela tego rodzaju, którego szkielet odkryto w Anglii.

Teraz znaleziono jedną czaszkę w USA, a drugą w Japonii. Tym samym liczba gatunków rodzaju Rhinconichtys wzrosła do 3, znacząco też zwiększył się ich obszar występowania. Dwa nowe gatunki nazwano R. purgatoirensis oraz R. uyenoi. Byłem członkiem zespołu, który w 2010 roku nadał nazwę rodzajowi Rhinconichtys. Wówczas znaliśmy tylko jednego przedstawiciela z Anglii. Nie wiedzieliśmy, że rodzaj ten był tak różnorodny i miał tak szeroki obszar występowania - mówi Kenshu Shimada z DePaul University.

W najnowszych badaniach brali udział naukowcy z instytucji rządowych, muzeów i firm prywatnych. Byli wśród nich specjaliści z United States Forest Service, National Museum of Scotland czy Rocky Mountain Dinosaur Resource Center.
Rodzaj Rhinconichthys należy do wymarłego nadrodzaju Pachycormidae, do których należą największe ryby kostnoszkieletowe, jakie kiedykolwiek żyły na Ziemi.

Naukowcy oceniają, że długość ciała Rhinconichthys wynosiła ponad 2 metry. Ich chrząstka gnykowożuchwowa jest zbudowana w wyjątkowy sposób, umożliwiający niezwykle szerokie otwarcie pyska, dzięki czemu zwierzę mogło wchłonąć duże ilości planktonu.

Rhinconichthys ryby kostnoszkieletowe kreda