Naukowcy z Warszawy stworzyli roślinną maseczkę, która zatrzymuje niemal 100% wirusów grypy

| Technologia
SGGW

W Instytucie Biologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie powstał roślinny filtr ochronny, który może być stosowany w maseczkach. Jego twórcy, prof. dr hab. Mohamed Hazem Kalaji, światowej sławy specjalista w dziedzinie fotosyntezy, i dr inż. Jacek Mojski, który specjalizuje się w wertykalnej uprawie roślin, od lat pracują nad zastosowaniem roślin do oczyszczania powietrza. Jakiś czas temu opracowali filtr, który można stosować w maseczkach, a który – jak wykazały badania – zatrzymuje prawie 100% wirusów grypy.

Ostatnio, w związku z pandemią COIVD-19, naukowcy rozpoczęli badania swojego filtra w kierunku skuteczności zatrzymania koronawirusa SARS-CoV-2. Uczeni chcą stworzyć tanią maseczkę wielokrotnego użytku. Jest ona zbudowana tak, by rośliny mogły przeprowadzać proces fotosyntezy. Uczeni zapewniają, że do skutecznego działania maseczki wystarczy nawet minimalna ilość światła sztucznego. Ponadto maska skutecznie działa przez kilkanaście godzin w ciemności.

Wynalazek obu naukowców posłuży nie tylko jako środek ochrony osobistej. Ten sam filtr można skutecznie stosować w systemach oczyszczania powietrza. Zarówno w tych do użytku domowego, jak i większych, używanych w szpitalach, laboratoriach, szkołach czy firmach.

Obecnie naukowcy szukają partnerów z sektora medycyny, biologii i biotechnologii, którzy byliby zainteresowani przetestowaniem filtra pod kątem skuteczności działania przeciwko SARS-CoV-2. Starają się też o finansowanie ze środków publicznych i prywatnych. Zdobyte pieniądze pozwolą na dokończenie badań oraz opatentowanie innowacyjnego filtra.

SGGW maseczka filtr roślinny Mohamed Hazem Kalaji Jacek Mojski