Jasność na zamówienie

| Astronomia/fizyka
Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics/David Aguilar

Astronomowie z całego świata mają okazję obserwować niezwykłe wydarzenie. Nieboskłon jest rozświetlony najjaśniejszym z zaobserwowanych dotąd promieniowań gamma. Tego typu promieniowanie to najbardzie energetyczne wydarzenie we wszechświecie.

Jak na zamówienie rozbłysła galaktyka Markarian 421. Niezwykły przypadek sprawił, że do jej rozbłysku doszło wkrótce po tym jak w jej kierunku zwrócono dziesiątki teleskopów. Nikt oczywiście nie spodziewał się tak spektakularnego wydarzenia. Po prostu rozpoczynał się międzynarodowy projekt badania Markarian 421. Co więcej do rozbłysku doszło w momencie, gdy w Denver zaczynało się spotkanie Amerykańskiego Towarzystwa Fizycznego, które zgromadziło wiele sław światowej nauki. Oczywiście Markarian 421 natychmiast stała się jednym z głównym tematów rozmów.

Markarian 421 to blazar, czyli rodzaj galaktyki aktywnej zawierającej bardzo jasne jądro, w którym znajduje się supermasywna czarna dziura. Blazary są podobne do kwazarów, ale charakteryzują się niezwykle intensywnym promieniowaniem gamma. Cechą charakterystyczną blazarów są też występowanie dżetu (strugi)  oraz fakt, że ich emisja bardzo mocno zmienia się w czasie.

Markarian 421 od dawna znajduje się w katalogu blazarów, a w 1996 roku zaobserwowano wystrzeloną z niej flarę. Jednak to, co stało się obecnie nie ma precedensu w historii obserwacji. Dzięki niezwykłemu zbiegowi okoliczności uczeni mają nadzieję zdobyć dane, o jakich w innych okolicznościach mogliby tylko pomarzyć.

blazar galaktyka Markarian 421