Chromosomy zbudowane inaczej niż sądzono

mandam, CC

DNA stanowi tylko około połowy chromosomu. To o wiele mniej niż dotąd sądzono.

Do 47% stanowi tajemnicza pochewka, która otacza materiał genetyczny. Choć jej dokładna funkcja nie jest znana, naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu sugerują, że może ona odizolowywać poszczególne chromosomy w czasie podziału komórki.

Za pomocą zaawansowanych metod obrazowania Szkoci uzyskali szczegółowe modele 3D wszystkich 46 ludzkich chromosomów. Edynburczycy opracowali precyzyjną metodę 3D-CLEM, która stanowi połączenie mikroskopii elektronowej z obliczeniowym oprogramowaniem modelującym.

Technika obrazowania, którą opracowaliśmy do badania chromosomów, jest przełomowa. Zdefiniowanie po raz pierwszy budowy wszystkich 46 ludzkich chromosomów zmusiło nas do [ponownego] rozważenia idei, że są one zbudowane niemal wyłącznie z chromatyny. A to założenie, które pozostawało w dużej mierze niezmienne od niemal 100 lat - podkreśla dr Daniel Booth.

Analiza uzyskanych obrazów wykazała, że chromatyna (DNA, histony i białka niehistonowe) stanowi od 53 do 70% chromosomów. Pozostałe 30-47% to tzw. peryferia chromosomu.

Ponieważ materiał genetyczny jest pokryty grubą warstwą innego materiału, musimy teraz przemyśleć budowę chromosomów i to, jak się grupują w czasie podziału komórki - podsumowuje prof. Bill Earnshaw.

chromosom chromatyna DNA budowa 3D-CLEM Daniel Booth Bill Earnshaw