Dokarmiane ptaki mają mniejsze młode?

Darko, CC

Zimą wiele osób ustawia na balkonach karmniki i dożywia dzikie ptaki. Pomimo, że jest to bardzo rozpowszechniony zwyczaj, dotychczas prowadzono niewiele badań nad wpływem takiego zachowania na populacje ptaków. Tymczasem z artykułu opublikowanego w Scientific Reports dowiadujemy się, że tego typu działania wcale nie muszą mieć jednoznacznie pozytywnych efektów.

Naukowcy z University of Exeter i British Trust for Ornithology (BTO) przyjrzeli się sikorkom, dla których ludzie pozostawiają słoninę. Okazało się, że wykluwające się wiosną młode tak karmionych ptaków były mniejsze, lżejsze i mniej ich przeżywało, niż w przypadku potomstwa ptaków, które nie otrzymywały zimą dodatkowego pożywienia.

Wyniki naszych badań poddają w wątpliwość korzyści odnoszone z zimowego dokarmiania. Mimo, że niejasne są przyczyny, dla których doszło do zmniejszenia sukcesu reprodukcyjnego ptaków, dobrze byłoby ocenić, czy ptaki odniosą jakieś korzyści jeśli będą dokarmiane przez cały rok, a nie tylko w zimie. Trzeba przeprowadzić więcej badań, by określić ile dodatkowego pożywienia i kiedy podawanego może przynieść ptakom rzeczywiste korzyści - mówi doktor Jon Blount z University of Exeter. Z kolei doktor Kate Plummer stwierdza, że może być wiele przyczyn, które wyjaśniają uzyskane przez nas wyniki. Jedna z możliwości jest taka, że dokarmianie pozwala przetrwać zimę ptakom, które są w złej kondycji. Później osobniki te rozmnażają się, a jako że są w stanie wychować tylko niewielką liczbę piskląt, wpływają na statystyki. Trzeba jednak przeprowadzić więcej badań, by stwierdzić, czy zimowe dokarmianie przyczynia się do zmian w całej populacji.

W Wielkiej Brytanii ptaki dokarmia około połowa gospodarstw domowych. Ludzie kupują dla tych zwierząt około 50-60 tysięcy ton pożywienia rocznie, co przyczyniło się do powstania prężnego przemysłu związanego z żywieniem dzikiego ptactwa.

Wcześniejsze badania wykazały, że dokarmianie ptaków ma niemal natychmiastowy pozytywny wpływ na populacje, którym łatwiej jest przeżyć i powiększać się. Teraz naukowcy zdobyli nowe niezwykle ważne informacje.

dokarmianie karmnik ptaki zima