Skamieniałości sugerują, że linie goryli i ludzi oddzieliły się od siebie 10 mln lat temu

nailbender, CC

Naukowcy datujący skamieniałości, w tym goryle zęby, znalezione w Etiopii w formacji Chorora ustalili, że te ostatnie mają ok. 8 mln lat. To oznacza, że linia ludzka i goryla oddzieliły się od siebie co najmniej 10 mln lat temu, czyli ok. 2 mln lat wcześniej niż kiedyś uznawano.

W 2007 r. zespół badaczy odkrył w formacji Chorora 9 skamieniałych zębów, które należały do przynajmniej 3 przedstawicieli wymarłego gatunku Chororapithecus abyssinicus. Analiza 8 zębów trzonowych (2 pofragmentowanych) i 1 kła wykazała, że ich budowa w pewnym stopniu przypomina strukturę zębów współczesnych goryli.

Autorzy publikacji z pisma Nature wyjaśniają, że zbadano próbki skał wulkanicznych i cząsteczki osadów znad i spod warstwy, w której natrafiono na zęby. Przeprowadzono badania geochemiczne, magnetostratygraficzne i radioizotopowe.

Ustalono, że osady mają 7-9 mln lat, a skamieniałości Ch. abyssinicus ~8 mln lat. Tym samym sfosylizowane zęby stanowią najstarsze ssacze skamieniałości znalezione na południe od Sahary. To z kolei uprawomocnia teorię, że małpy, a więc i ludzie pochodzili z Afryki, a nie jak postulowali niektórzy, z Eurazji.

formacja Chorora Etiopia goryle linia Chororapithecus abyssinicus