Niektóre fungicydy przyciągają pszczoły

www.metaphoricalplatypus.com (Jennifer C.), CC

Fungicyd chlorothalonil przyciąga pszczoły. Badania zespołu z Uniwersytetu Illinois w Urbana-Champaign pokazało, że gdy zbieraczki mają do wyboru syrop cukrowy i syrop cukrowy z fungicydem, wybiorą tę drugą opcję.

Wcześniejsze badania wskazały na korelację między wykorzystaniem fungicydów i obecnością u trzmieli pasożyta Nosema bombi. Większe zastosowanie chlorothalonilu powiązano też ze skurczeniem zasięgu 4 gatunków trzmieli.

Amerykanie przypominają, że inne studium zademonstrowało, że europejska pszczoła miodna dysponuje bardzo ograniczonym repertuarem enzymów odtruwających. Ekspozycja na potencjalnie toksyczny związek, w tym na fungicydy, może więc zaburzać zdolność metabolizowania innych substancji.

Ludzie zakładają, że fungicydy wpływają wyłącznie na grzyby. [Ewolucyjnie] grzyby są jednak o wiele bliżej związane ze zwierzętami niż z roślinami i toksyny, które zaburzają procesy fizjologiczne grzybów, mogą oddziaływać także na zwierzęta, w tym na owady - tłumaczy prof. May Berenbaum.

Niektórzy naukowcy dywagowali, że pszczoły mogą być mniej podatne na związki stosowane w rolnictwie, niż to sugerują badania laboratoryjne, bo potrafią wykrywać potencjalnie toksyczne związki i ich unikać. Studium z 2015 r. wykazało jednak, że europejskie pszczoły miodne i co najmniej jeden gatunek trzmiela (trzmiel ziemny, Bombus terrestris) wolą pokarm z neonikotynoidami.

By sprawdzić, czy pszczoły wykazują preferencje także w stosunku do innych takich substancji, dr Ling-Hsiu Liao umieściła w sporym pomieszczeniu 2 poidła. W jednym znajdował się syrop cukrowy zmieszany ze związkiem testowym, w drugim - syrop z rozpuszczalnikiem. Naukowcy analizowali reakcje pszczół na różne stężenia 9 naturalnie występujących związków, 3 fungicydów i 2 herbicydów.

Okazało się, że we wszystkich badanych stężeniach pszczoły wolały kwercetynę od roztworu kontrolnego. Ma to sens, gdyż kwercetyna występuje we wszystkim, co jedzą pszczoły. Kwercetyna wchodzi w skład nektaru i pyłku. Znajdziemy ją także w pierzdze. Kwercetyna to dla pszczół wiarygodna wskazówka do rozpoznawania pokarmu.

Podczas eksperymentów owady aktywnie unikały fungicydu prochlorazu. W stężeniach rzędu 10 części na miliard, ale nie wyższych pszczoły preferowały zaś glifosat - składnik herbicydu nieselektywnego roundupu. W stężeniach rzędu 0,5 i 50 ppb (parts per billion), ale już nie 500 ppb wykazywały też lekką preferencję syropu wysyconego chlorothalonilem.

Jak wyjaśnia Berenbaum, pszczeli pociąg do pewnych toksycznych związków ma zapewne podłoże ewolucyjne. Zbieraczki są aktywne od wczesnej wiosny po późną jesień. Nie polegają przy tym na pojedynczym źródle pokarmu. Gdyby nie miały pociągu do poszukiwania nowości, mogłoby to poważnie upośledzić ich zdolność wykrywania następstwa [kwitnących] roślin. Nienaturalne związki mogą zaś być sygnałem nowego pożywienia.

To, czy dana substancja działa jak toksyna, zależy w dużej mierze od dawki. Jeśli jednak twoja zdolność metabolizowania toksyn jest upośledzona, nawet dawka terapeutyczna stanie się trująca. Wydaje się, że właśnie to się dzieje z pszczołami stykającymi się z licznymi pestycydami.

fungicyd chlorothalonil pszc zoły syrop cukrowy preferencja May Berenbaum Ling-Hsiu Liao