Kwas oleinowy pozwala komórkom niewydolnego serca wykorzystać paliwo

| Zdrowie/uroda
Sikachu! (Prem Sichanugrist), CC

W szczurzym modelu niewydolności serca kwas oleinowy, który występuje obficie w oliwie czy oleju rzepakowym bezrukowym, przywraca prawidłowy metabolizm paliwa w kardiomiocytach.

W przypadku nadciśnienia postępujące zmiany prowadzą do upośledzenia przepływu w naczyniach mikrokrążenia, nagromadzenia oraz przebudowy włóknistej tkanki łącznej i przerostu kardiomiocytów.

Niedomagające serca nie potrafią prawidłowo przetwarzać tłuszczów służących za paliwo (są one przechowywane w komórkach w postaci kropli lipidowych). Tłuszcze, które udaje się zmetabolizować, rozkładają się do toksycznych związków pośrednich, które przyczyniają się do postępów choroby serca.

Naukowcy z Uniwersytetu Illinois w Chicago (UIC) obserwowali pracę zdrowych i niewydolnych szczurzych serc po podaniu kwasu oleinowego lub palmitynowego (występującego m.in. w nabiale, tłuszczach zwierzęcych czy oleju palmowym).

Kiedy sercu dostarczano kwas oleinowy, widzieliśmy natychmiastową poprawę w zakresie kurczenia i przepompowywania krwi - twierdzi E. Douglas Lewandowski.

Zespół Lewandowskiego śledził lokalizację cząsteczek tłuszczu w komórkach chorego serca, znakując je nieradioaktywnym ciężkim izotopem węgla (wykrywano go za pomocą spektroskopii rezonansu magnetycznego in vivo). W ten sposób zauważono, że metabolizm kardiomiocytów uległ normalizacji.

Dla odmiany pod wpływem kwasu palmitynowego dochodziło do rozregulowania metabolizmu tłuszczu i komórki walczyły o dostęp do paliwa. Powstawały również toksyczne produkty uboczne.

Jak wyjaśnia Lewandowski, w przerośniętych sercach kwas oleinowy nie tylko równoważył metabolizm tłuszczów i ograniczał produkcję toksycznych metabolitów tłuszczu, ale i zwiększał aktywację genów kilku enzymów metabolizujących tłuszcze.

W przerośniętych sercach geny te podlegają często supresji. Fakt, że możemy przywrócić korzystną ekspresję genów i bardziej zrównoważony metabolizm, a także zredukować ilość toksycznych metabolitów, po prostu dostarczając sercu kwas oleinowy, popularny jednonienasycony kwas tłuszczowy, jest bardzo ekscytującym odkryciem.

kardiomiocyty paliwo metabolizm kwas oleinowy niewydolność serca E. Douglas Lewandowski