Kruki pamiętają więzi społeczne

pautina, sxc.hu

Kruki już niejednokrotnie zadziwiały swoją inteligencją i umiejętnościami. Tym razem naukowcy dowiedzieli się, że ptaki pamiętają inne osobniki swojego gatunku oraz łączące je z nimi więzi społeczne przez co najmniej 3 lata.

Markus Boeckle i Thomas Bugnyar z Uniwersytetu Wiedeńskiego poinformowali na łamach Current Biology, że kruku zmieniają wydawane przez siebie odgłosy w odpowiedzi na usłyszany głos innego kruka. Rodzaj zmian zależy od tego, czy słyszą przyjaciela czy wroga. Gdy dociera do nich dźwięk wydawany przez kruka, z którym łączą je dobre stosunki, odpowiadają przyjaźnie. Jeśli jednak usłyszą wroga, ich głos zmienia się na niższy i bardziej szorstki. Natomiast słysząc głos nieznanego sobie ptaka, obniżają swoje głosy jeszcze mocniej i czynią je bardziej nieprzyjemnymi, chcąc w ten sposób zmylić zwierzę co do postrzeganych rozmiarów ciała. Zwykle bowiem większe osobniki mają niższe głosy.

Dotychczas wiedzieliśmy, że ssaki zmieniają wydawane przez siebie odgłosy w odpowiedzi na relacje, łączące je z innymi przedstawicielami swojego gatunku.

Teraz wiadomo, że czynią to też i ptaki. Ponadto, jak się okazuje, mają one znacznie lepszą pamięć niż dotychczas sądzono.

kruk pamięć więzi społeczne wróg przyjaciel