Lew poluje samotnie

Tambako the Jaguar, CC

Na filmach przyrodniczych często widzimy polujące w grupie samice lwów. Samce rzadko biorą udział w tego typu przedsięwzięciach. Dlatego też naukowcy zastanawiali się, czy nie są one zależne od pożywienia zdobywanego przez samice. Co prawda pojawiały się sugestie, że samce mogą polować w gęstych zaroślach, jednak prowadzenie badań wśród wysokich traw czy krzewów jest trudne i niebezpieczne.

Scott Loarie i Greg Asner z Carnegie Institution for Science wpadli na pomysł, w jaki sposób można sprawdzić zaangażowanie samców. We współpracy z Craigiem Tamblingiem z University of Pretoria wykorzystali samolot wyposażony w laserowy skaner LiDAR. Za jego pomocą wykonali mapę 3D sawanny. Później na mapę nanieśli dane z nadajników GPS, w które wyposażono 7 lwów z Parku Narodowego Krugera. Uczeni sprawdzali, gdzie lwy przebywały i gdzie znaleziono ich ofiary.

Badania wykazały, że w ciągu dnia zarówno samce jak i samice przebywają najczęściej w gęstych zaroślach. Tam odpoczywają. Po zmroku samice przenoszą się na otwarte tereny, gdzie, korzystając z dobrej widoczności wokół, mogą odpoczywać i wspólnie polować. Samce pozostają w zaroślach i tam polują. W przeciwieństwie do samic nie muszą ze sobą współpracować. W gęstwinie łatwiej im podejść ofiarę.

Naukowcy zauważają, że badania wykazały, iż jeśli chcemy chronić lwy, musimy zadbać o to, by tereny, na których przebywają, składały się nie tylko z otwartych przestrzeni, ale również z gęstej roślinności. Tam bowiem samotnie polują samce.

Uczeni podkreślili, że ich spostrzeżenia muszą zostać jeszcze potwierdzone badaniami w innych częściach Afryki. Już teraz jednak wiadomo, że będą miały one duże znaczenie dla sposobu zarządzania parkami narodowymi i innymi obszarami chronionymi.

lew lwica polowanie sawanna pożywienie