Idealna lokalizacja
Trzy najczęściej wymieniane przez specjalistów czynniki decydujące o sukcesie sklepu, które można by podsumować krótkim trzy razy L (lokalizacja, lokalizacja i jeszcze raz lokalizacja), znalazły potwierdzenie w modelu matematycznym. Z pewnością przyda się on inwestorom decydującym o wyborze najlepszego miejsca pod ich przedsięwzięcie.
Fizyk Pablo Jensen z Ecole Normale Supérieure w Lyonie przeanalizował lokalizację ponad 8,5 tys. sklepów. Odkrył, że tworzą one grupy, np. sklepy mięsne i delikatesy znajdują się w jednej grupie, a księgarnie i pralnie w drugiej. Sklepy z tej samej kategorii wydają się wzajemnie przyciągać, podczas gdy punkty handlowe z innych kategorii "odpychają się" jak jednoimienne ładunki elektryczne.
Następnie Jensen wykorzystał teorię magnetyzmu, by wyliczyć liczbę Q dla określonego rodzaju sklepu, opierając się na odległości dzielącej "przyciągające" i "odpychające" sklepy od wybranej lokalizacji. Liczba Q oznacza przydatność danego miejsca do prowadzenia określonej działalności. Im wyższą wartość osiąga, tym lepiej to wróży pomysłowi inwestora.
Aby sprawdzić wartość skonstruowanego wzoru, Jensen postanowił go przetestować na zakładanych w 2003 i 2005 roku w Lyonie piekarniach. W okresie tym 19 z nich zamknięto. Jak wyliczył fizyk, ich średnie Q było niższe od średniej dla wszystkich tego typu sklepów. Piekarnie, które splajtowały, otwarto w złych miejscach.
Liońska Izba Handlowa wykorzystuje wzór Jensena, by pomagać zrzeszonym w niej przedsiębiorcom.
Komentarze (0)