Powstała makromolekuła

| Astronomia/fizyka

Fizycy ze Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologii opracowali skuteczną metodę tworzenia olbrzymich molekuł dwuatomowych, udowadniając w ten sposób niektóre teorie. Johannes Deiglmayr i Heiner Saßmannshausen sądzą, że takie molekuły mogą zostać w przyszłości wykorzystane w komputerach kwantowych.

Fizycy od dawna interesują się makromolekułami. Sądzą bowiem, że badanie takich olbrzymów pozwoli na lepsze zrozumienie właściwości wszystkich molekuł. Już wcześniejsze badania sugerowały, że istnienie olbrzymich molekuł dwuatomowych jest możliwe pod warunkiem, iż będą się one znajdowały w stanie Rydberga, w którym jeden z elektronów znajduje się wyjątkowo daleko od jądra, dzięki czemu możliwe jest stworzenie molekuł tysiące razy większych niż standardowe molekuły dwuatomowe, takie jak np. H2.

Szwajcarzy postanowili przetestować teorie nt. tworzenia makromolekuł. Najpierw pobudzili laserem parę schłodzonych atomów cezu, a następnie wykorzystali drugi laser, o mniejszej energii, do wprowadzenia ich w stan Rydberga.

Naukowcy mówią, że dzięki swojemu eksperymentowi byli w stanie potwierdzić część teorii dotyczących zjawisk zachodzących w makromolekułach oraz obalić inne teorie. Stwierdzili również, że wykorzystanie takich molekuł w komputerach kwantowych mogłoby być o tyle uzasadnione, iż kubity można by kodować w atomach znajdujących się w stanie Rydberga.

makromolekuła stan Rydberga