DRM zmniejsza sprzedaż muzyki

| Ciekawostki
jazzmodeus

Laurina Zhang, doktorantka na University of Toronto, opublikowała pracę, z której dowiadujemy się, że stosowanie mechanizmów DRM prowadzi do spadku sprzedaży albumów muzycznych. Zhang wykorzystała dane z Nielsen SoundScan i przeanalizowała 5964 albumy wydane przez 634 artystów. Odkryła, że rezygnacja z DRM przyczynia się, średnio, do 10-procentowego wzrostu sprzedaży.

Warto przy tym zauważyć, że usunięcie DRM bardziej pomaga artystom mało popularnym niż tym znanym. Jeśli mechanizmy zabezpieczające usunięto z popularnego albumu, to wzrost sprzedaży był praktycznie niezauważalny. Inaczej wyglądała sytuacja w przypadku mało popularnych wydawnictw. Albumy, które sprzedały się w ilości mniejszej niż 25 000 sztuk, notowały aż 30-procentowy wzrost sprzedaży po usunięciu DRM. W przypadku albumów, których sprzedano ponad 100 000 kopii, wzrost sprzedaży po rezygnacji z zabezpieczeń wynosił 24 procent. Uzyskane przeze mnie badania wspierają teorię, zgodnie z którą obniżenie kosztów dotarcia do utworu ułatwia dotarcie do niszowych produktów - stwierdziła uczona.

Wpływ braku DRM lub obecności tego mechanizmu jest też zależny od tego, kto słucha danego gatunku muzycznego i na ile jest zaznajomiony z nielegalną wymianą plików. Ogólnie rzecz ujmując, im starsza grupa słucha danej muzyki, tym większe prawdopodobieństwo, że usunięcie DRM zwiększy sprzedaż, gdyż starsze osoby mają zwykle większe opory przed nielegalnym pobieraniem plików.

System DRM w dużej mierze zniknął z rynku muzycznego. W 2007 roku z jego stosowania zrezygnowało EMI, a w 2009 roku trzy pozostałe wielkie wydawnictwa.

muzyka DRM zabezpieczenie