Profil neurochemiczny mózgu zapewnił ludziom przewagę nad innymi naczelnymi

| Ciekawostki
nailbender, CC

Różnice w chemii mózgu zapewniły ludziom (społeczną) przewagę na innymi naczelnymi.

Próbując zrozumieć dominującą pozycję naszego gatunku, naukowcy od lat badają anatomię mózgu ludzi i innych naczelnych. Wielu z nich zakłada, że odpowiadają za to nie tylko same rozmiary mózgu, bo nasi wcześni przodkowie angażowali się w złożone zachowania jeszcze przed wyewoluowaniem większego mózgu. W grę mogą zatem wchodzić różnice w chemii tego narządu. Jak tłumaczą akademicy, ponieważ neuroprzekaźniki odpowiadają m.in. za kontakty społeczne, mogło to prowadzić do rozwoju lepszych zdolności językowych itp.

By przetestować tę teorię, Amerykanie prowadzili badania na 6 gatunkach: ludziach, makakach, pawianach, szympansach, gorylach i kapucynkach (próbki pozyskano od zwierząt, które umarły w zoo z przyczyn naturalnych). Autorzy publikacji z pisma PNAS skupili się na prążkowiu, które w mózgu odgrywa rolę przekaźnika chemicznego. Uczeni przyglądali się serotoninie, dopaminie i neuropeptydowi Y, które regulują zachowania społeczne i kooperacyjne.

Okazało się, że u człowiekowatych, w tym u ludzi, w jądrach podstawy występuje więcej neuropeptydu Y i serotoniny. Naukowcy zauważyli też, że ludzie mają w prążkowiu więcej dopaminy niż małpy, a z drugiej strony, w porównaniu do szympansów i goryli, cechuje ich niższy poziom acetylocholiny.

Mary Ann Raghanti z Kent State University i inni uważają, że taki profil neurochemiczny w dużym stopniu zwiększa wrażliwość na wskazówki społeczne i sprzyja empatii, altruizmowi czy konformizmowi. Ekipa postuluje, że wczesna forma tego profilu wyłoniła się u hominidów w wyniku doboru naturalnego i poprzedzała albo towarzyszyła rozwojowi wyprostowanej postawy ciała.

naczelne ludzie mózg profil neurochemiczny Mary Ann Raghanti