Zabójczy obrót

| Medycyna
brandi666, CC

Naukowcy ze szwedzkiego Uniwersytetu w Lund niszczą komórki rakowe za pomocą nanocząstek tlenku żelaza. Zaletą naszej techniki jest fakt, że możemy obrać na cel konkretne komórki, bez szkodzenia innym. Istnieje wiele sposób zabijania komórek, ale nasza metoda pozwala na precyzyjną zdalną kontrolę - stwierdził profesor Erik Renstrom.

Uczeni wprowadzają do komórek nowotworowych nanocząsteczki, które łączą się z lizosomami. Lizosomy są odpowiedzialne za usuwanie niepożądanych substancji, które przedostały się do komórki. Mogą też prowadzić do śmierci samej komórki. Po wprowadzeniu do komórki, nanocząstki są poddawane działaniu pola magnetycznego, które powoduje, że zaczynają się obracać w taki sposób, który powoduje, iż lizosomy niszczą komórkę.

Szwedzi nie są pierwszymi, którzy użyli nanocząstki i magnetyzm do walki z nowotworami. Jednak wcześniejsze próby polegały na podgrzaniu nanocząstek i ugotowaniu komórki, co mogło doprowadzić do uszkodzeń sąsiadujących z nią komórek. Tymczasem w nowej metodzie ruch obrotowy nanocząste, może być precyzyjnie kontrolowany, dzięki czemu zniszczeniu ulegnie wyłącznie komórka, w której się znajdują.

nanocząstka komórka nowotworowa lizosom