Najpierw Nobel, potem własny nicień

Max Planck Institute for Developmental Biology, Tuebingen

Nowo odkryty nicień Pristionchus maxplancki jest pierwszym organizmem żywym nazwanym na cześć wybitnego fizyka Maxa Plancka.

Kiedy Natsumi Kanzaki z Instytutu Leśnictwa i Produktów Leśnych w Tsukubie i Matthias Herrmann z Instytutu Biologii Rozwojowej Maxa Plancka w Tybindze znaleźli w lesie dębowym w prowincji Fukushima chrząszcza z rodziny jelonkowatych, nie mieli pojęcia, że kryje się na nim mała, bo zaledwie milimetrowa niespodzianka.

Gdy nicień został "zdemaskowany", zajęli się nim naukowcy z zespołu Herrmanna (grupie ds. integracyjnej biologii ewolucyjnej, która koncentruje się wyłącznie na przedstawicielach rodzaju Pristionchus, szefuje Ralf Sommer). Szybko stało się jasne, że organizm z Azji różni się od innych gatunków z rodzaju Pristionchus.

Pristionchus uczepiają się gospodarza, ale mu nie szkodzą, bo do jego śmierci pozostają w uśpieniu. Później pożywiają się padłym owadem oraz grzybami i bakteriami z truchła.

Herrmann ma nadzieję, że zespołowi uda się ustalić, gdzie znajduje się oryginalny habitat rodzaju i jak tym miniaturowym organizmom udało się zawojować praktycznie cały świat. Badania genetyczne zasugerowały, że domem Pristionchus jest południowo-wschodnia Azja. Stamtąd nicienie się rozprzestrzeniły, korzystając zapewne z wydatnej pomocy inwazyjnych chrząszczy.

nicień chrząszcz jelonkowate Pristionchus maxplancki Japonia Natsumi Kanzaki Matthias Herrmann Ralf Sommer