Czas przejścia pokarmu przez jelito kluczowy dla zdrowia

| Zdrowie/uroda
Newtown grafitti, CC

Czas przejścia pokarmu przez układ pokarmowy (pasażu) wpływa na ilość szkodliwych metabolitów bakteryjnych. Tym samym stanowi czynnik kluczowy dla zdrowia jelit.

Autorzy publikacji z Nature Microbiology analizowali wpływ czasu pasażu jelita grubego na metabolizm bakterii (mikrobiomu). Naukowcy z Narodowego Instytutu Żywienia Duńskiego Uniwersytetu Technicznego analizowali bakteryjne produkty przemiany materii z moczu.

Bakterie jelitowe preferują trawienie (fermentację) węglowodanów, lecz gdy ich brakuje, zaczynają rozkładać inne związki, np. białka. Wcześniej akademicy zaobserwowali korelacje między pewnymi produktami rozkładu białek przez bakterie i rozwojem różnych chorób, w tym raka jelita grubego, przewlekłej choroby nerek i autyzmu.

W skrócie, odkryliśmy, że im dłuższy czas pasażu jelita grubego, tym więcej szkodliwych produktów rozkładu bakteryjnego [katabolizmu białek] powstaje. Dla odmiany, kiedy czas pasażu jest krótszy, wykrywamy więcej związków produkowanych w czasie odnowy śluzówki, co może stanowić przejaw zdrowszej ściany jelita - opowiada prof. Tine Rask Licht.

Powszechnie uznaje się, że bardzo zróżnicowana populacja bakterii jelitowych jest zdrowsza, ale zarówno badania Narodowego Instytutu Żywienia, jak i inne studia pokazują, że bogactwo mikroflory w kale wiąże się często z długim pasażem.

Badanie Duńczyków demonstruje, że czas pasażu to kluczowy czynnik dla aktywności mikrobiomu i sygnalizuje znaczenie zapobiegania zatwardzeniom. Uzyskane wyniki mogą pomóc w lepszym rozumieniu chorób, w przypadku których zaparcia stanowią czynnik ryzyka, np. raka jelita grubego, czy takich, który często towarzyszą, np. ADHD i autyzmu.

Licht dodaje, że można wprowadzić kilka zwyczajów, dzięki którym czas pasażu się skróci, np. przestrzegać diety bogatej w błonnik, pić dużo wody i pamiętać o ruchu. Warto też rozważyć zmniejszenie spożycia mięsa, które spowalnia pasaż i dostarcza bakteriom z przewodu pokarmowego dużo białka.

pasaż jelita grubego czas metabolity mikrobiom aktywność białka katabolizm Tine Rask Licht