Najlżejsza ze sfotografowanych planet

| Astronomia/fizyka
Europejskie Obserwatorium Południowe

Naukowcom z Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) udało się bezpośrednio zaobserwować i sfotografować planetę pozasłoneczną. Dotychczas dokonano bezpośrednich obserwacji niewielu planet, co oznacza, że mamy do czynienia z ważnym odkryciem - mówi Julien Rameau, z francuskiego Instytutu Astrofizyki i Planetologii.

Zwykle planety pozasłoneczne odkrywane są pośrednio, dzięki obserwacji spadku jasności ich gwiazdy, który ma miejsce, gdy planeta przechodzi na jej tle.

Bezpośrednie obrazowanie planet to niezwykle trudne zadanie, wymagające zastosowania najbardziej zaawansowanych instrumentów, niezależnie od tego, czy są umieszczone na Ziemi czy w przestrzeni kosmicznej - wyjaśnia Rameau.

Sfotografowana właśnie planeta to gazowy gigant HD 95086 b, krążący wokół młodej gwiazdy HD 95086. Gwiazda znajduje się w odległości około 300 lat świetlnych od Ziemi. Planeta ma masę cztero- lub pięciokrotnie większa od masy Jowisza, jest zatem najlżejszą pozasłoneczną planetą, której fotografie wykonano. Jej zdjęcia w podczerwieni to dzieło Very Large Telescope z Chile.

Naukowcy wiedzą już, że planeta okrąża swoją gwiazdę w odległości dwukrotnie większej niż odległość pomiędzy Neptunem a Słońcem. Sama gwiazda liczy sobie zaledwie 10 do 17 milionów lat, zatem otaczający ją dysk pyłu, z którego mogą formować się kolejne planety, jest bardzo interesującym obiektem badań.

planeta pozasłoneczna fotografia HD 95086 b