Niedobór komórek macierzystych przyczyną poronień nawracających

| Medycyna
Johan Larsson, CC

Przyczyną poronień nawracających może być niedobór/brak komórek macierzystych w wyścielisku macicy (endometrium).

Odkryliśmy, że endometrium pacjentek z nawracającymi poronieniami jest nieprawidłowe już przed ciążą. Wyobrażam sobie, że będziemy umieli skorygować te defekty, nim pacjentka spróbuje ponownie zajść w ciążę. Tak naprawdę to może być jedyny sposób, by w takich przypadkach skutecznie zapobiec poronieniu - podkreśla prof. Jan Brosens z Uniwersytetu w Warwick.

Jak wyjaśniają Brytyjczycy, niedobór komórek macierzystych prowadzi do przyspieszonego starzenia tkanek i niepowodzeń ciążowych.

Naukowcy badali próbki tkanek 183 kobiet, które leczyły się w Klinice Badań Implantacyjnych University Hospitals Coventry and Warwickshire. Okazało się, że w hodowlach komórek z biopsji pobranych od kobiet z nawracającymi poronieniami nie występowała typowa dla komórek macierzystych sygnatura epigenetyczna. Generalnie z endometrium pacjentek z nawracającymi poronieniami izolowano mniej komórek macierzystych niż w przypadku pań z grupy kontrolnej.

Endometrium musi się odnawiać w każdym cyklu, po każdym poronieniu czy ciąży. Zdolność do odtwarzania zależy zaś od populacji lokalnych komórek macierzystych. Ich niedobór przyspiesza komórkowe starzenie tkanki macicy. Starzejące się komórki nasilają odpowiedź zapalną, co z jednej strony może ułatwiać implantację zarodka, ale z drugiej nie sprzyja dalszemu rozwojowi.

Po zagnieżdżeniu zarodka endometrium przekształca się w wyspecjalizowaną strukturę zwaną doczesną. Proces ten da się odtworzyć w ramach hodowli komórek macicy. Komórki kobiet po 3 lub więcej poronieniach pokazały, że starzejące się komórki wyścieliska nie są w stanie przygotować się do ciąży.

Współautorka badania - Siobhan Quenby z University Hospital Coventry and Warwickshire - dodaje, że obecnie największym wyzwaniem jest opracowanie strategii poprawiającej funkcje komórek macierzystych endometrium. Badania pilotażowe mają się rozpocząć wiosną tego roku. Po pierwsze, opracowując testy endometrialne, chcemy poprawić skryning kobiet z grupy ryzyka poronień nawykowych. Po drugie, istnieją liczne leki oraz metody, takie jak scratching endometrium, które mają potencjał, by zwiększyć populację komórek macierzystych wyścieliska.

poronienia nawracające komórki macierzyste endometrium wyścielisko doczesna ciąża Jan Brosens Siobhan Quenby