Tkanki raka piersi i zdrowa różnią się mikrobiomem

| Medycyna
wishuponacupcake, CC

Zespół z Mayo Clinic znalazł dowody na występowanie bakterii w sterylnie pobranych próbkach z piersi. Amerykanie stwierdzili też, że tkanki zdrowa i nowotworowa różnią się pod względem tego mikrobiomu.

Nasze badanie wykazało, że nawet gdy nie ma oznak zakażenia, próbki tkanki piersi pozyskane w sterylnych warunkach na sali operacyjnej zawierają bakteryjne DNA. Oprócz tego zidentyfikowaliśmy znaczące różnice w mikrobiomie tkanki piersi kobiet z rakiem i kobiet bez raka. Studium [...] wykazało [też] , że mikrobiom piersi jest inny od mikrobiomu skóry piersi - opowiada dr Tina Hieken.

Dr Amy Degnim dodaje, że różnice w mikrobiomie powiązano z rozwojem nowotworów w wielu narządach, w tym w żołądku, jelicie grubym, wątrobie, płucach czy skórze.

Coraz więcej dowodów świadczy o tym, że zmiany w mikrobiomie piersi biorą udział w rozwoju raka i mają wpływ na jego agresywność oraz że wyeliminowanie niebezpiecznych mikroorganizmów i odtworzenie normalnej mikroflory może odwrócić proces chorobowy - dodaje dr Nick Chia.

Dr Hieken podkreśla, że na razie nie wiadomo, czy problemem są niewielkie przekształcenia w obrębie społeczności bakteryjnych (ich liczebności i/lub składzie), występowanie zjadliwych szczepów patogennych czy raczej nieobecność tych korzystnych dla zdrowia.

rak piersi tkanka mikrobiom Tina Hieken Nick Chia