Wyciąg z miodli znajdzie zastosowanie w leczeniu raka trzustki?

| Medycyna
sk_vel, CC

Ekstrakt z liści miodli indyjskiej (Azadirachta indica) może znaleźć zastosowanie w leczeniu raka trzustki.

Naukowcy z Centrum Nauk o Zdrowiu Teksańskiego Uniwersytetu Technicznego w El Paso (TTUHSC El Paso) testowali nimbolid, związek z liści miodli, zarówno na liniach komórek nowotworowych, jak i w warunkach in vivo (na myszach). Okazało się, że hamuje on wzrost komórek rakowych i przerzutowanie, nie szkodząc przy tym komórkom zdrowym.

Możliwości nimbolidu są niesamowite, a specyficzność jego działania w stosunku do komórek rakowych intrygująca - podkreśla prof. Rajkumar Lakshmanaswamy.

Amerykanie zaobserwowali, że nimbolid zmniejsza zdolność komórek rakowych do migracji oraz inwazji o 70%, co oznaczało, że nie stają się one agresywne ani się nie rozprzestrzeniają.

Ponieważ indukując nadmierną produkcję reaktywnych form tlenu (RFT), nimbolid wywoływał apoptozę, wielkość i liczebność kolonii komórek raka trzustki spadała aż o 80%. Nimbolid wydaje się je atakować ze wszystkich stron - dodaje Lakshmanaswamy.

Wielu ludzi w Indiach je miodlę [młode pędy i kwiaty są tu spożywane jako warzywo; w stanie Tamil Nadu z kwiatów sporządza się np. zupę veppampu rasam], co sugeruje, że wykorzystanie nimbolidu w leczeniu raka trzustki nie wywoła skutków ubocznych występujących w przypadku chemio- i radioterapii - uważa dr Ramadevi Subramani.

Zespół z TTUHSC El Paso zamierza dokładniej zbadać antyrakowy mechanizm działania ekstraktu z miodli. Naukowcy oceniają również, jak różne metody podawania oddziałują na siłę działania na komórki nowotworowe.

rak trzustki miodla indyjska ekstrakt liście nimbolid Rajkumar Lakshmanaswamy Ramadevi Subramani