Znaleziono przodka rezedy wonnej

Universidad Pablo de Olavide

Naukowcy z sewilskiego Universidad Pablo de Olavide opisali nową roślinę wystepującą we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego. Odkrycie jest o tyle istotne, że Reseda minoica (rezeda minojska) to przodek Rezedy wonnej (Reseda odorata), która od czasów rzymskich wykorzystywana jest do produkcji perfum. Rezeda minojska występuje na Krecie, Cyprze i południu Turcji. Wcześniej gatunku nie rozpoznano, gdyż mylono go z podobnymi R. odorata, R. orientalis i R. balansae.

Zidentyfikowanie gatunku, który jest przodkiem rośliny wykorzystywanej od tysiącleci przez człowieka poszerzy naszą wiedzę na temat ewolucji użytecznych roślin. Odkrywcy R. minoica uznają ją obecnie za rzadką i zalecają ochronę, by nie wyginęła. Jeśli by się to zdarzyło, stracilibyśmy część dziedzictwa genetycznego świata roślinnego Morza Śrudziemnego wraz z utratą możliwości zbadania jej użycia przez człowieka - mówi autor badań, Pedro Jiménez Mejías. Uczony nie wyklucza, że roślina zostanie znaleziona na kolejnych stanowiskach, przez co nie trzeba będzie martwić się o jej los.

rezeda minojska Reseda minoica rezeda wonna Rzym perfumy