10 milionów USD za samochód
X Prize Foundation, organizacja, która przyznała nagrodę w wysokości 10 milionów dolarów twórcom pierwszego prywatnego statku kosmicznego, ogłasza kolejny konkurs. Tym razem dotyczy on samochodów.
Celem konkursu jest stworzenie auta, które będzie w stanie przejechać 100 mil (160 km) zużywając przy tym galon (3,78 litra) benzyny. Szczegółowe zasady konkursu zostaną ogłoszone jeszcze dzisiaj. Główna nagroda będzie prawdopodobnie wyższa niż 10 milionów dolarów.
Gdyby udało się taki pojazd skonstruować, mógłby on zrewolucjonizować transport. W Stanach Zjednoczonych, z powodu niskich cen paliwa, użytkownicy zwykle nie przejmują się ekonomią jazdy. Od kilkudziesięciu lat zużycie paliwa utrzymuje się tam na niezmienionym poziomie i wynosi galon na 20 mil (32 km).
Konkurs już cieszy się olbrzymim zainteresowaniem. Do jego organizatorów zgłosiło się już ponad 1000 potencjalnych uczestników. Zainteresowane są również wielkie koncerny motoryzacyjne. Część z nich chce obserwować konkurs, część zapowiada, że weźmie w nim udział.
Konkurs ma zakończyć się w 2009 roku. Wówczas odbędzie się wyścig, który wyłoni zwycięzcę.
Jeden z warunków postawionych przez X Prize Foundation jest taki, że samochód musi nadawać się do masowej produkcji. Nie może więc być fantastycznym konceptem zdolnym tylko i wyłącznie do wygrania konkursu. Każdy z zespołów biorących udział w wyścigu po nagrodę będzie musiał przygotować biznesplan na podstawie którego będzie można zbudować 10 000 samochodów. Ich cena jednostkowa musi być porównywalna z obecnie sprzedawanymi pojazdami.
Takie warunki są konieczne, gdyż dotychczas stworzono już pojazdy zdolne do przejechania 100 mil na galonie paliwa, jednak były bardzo drogie i powstały tylko na potrzeby pokazów. Każda firma motoryzacyjna może zbudować pojedynczy pojazd, który przejedzie 100 mil na galonie. Problemem jest wdrożenie seryjnej produkcji – mówi James A. Croce, szef organizacji NextEnergy, promującej alternatywną energię. Konkurs ma zachęcić koncerny motoryzacyjne do podjęcia tego tematu.
Technologie pozwalające na zbudowanie oszczędnego samochodu już istnieją. Trzeba tylko przekonać koncerny samochodowe do ich zastosowania – mówi Mark Goodstein, dyrektor konkursu Automotive X Prize.
Komentarze (1)
Gość simian raticus, 27 lipca 2011, 08:04
Kiedyś katano Krazami, Roburami, Liazami, Kamazami, Żukami na korbę czy nysami! Trabanty, Zaporożce, Łady, Maluchy, Polonezy czy ciurma na kólkach do wożenia kiboli, którzy mordy darli! Ropy zostały już resztki! Auta będą złomowane, a silniki spalinowe przetapiane. Pozostanie nam chodzenie piechotą! Póki czas to gaz do dechy Panowie i Panie!