Silnik z papieru?
Naukowcy z Purdue University stworzyli magnetyczny ferropapier, który może zostać wykorzystany np. do budowy miniaturowych silników dla narzędzi chirurgicznych, niewielkich nożyczek do cięcia komórek czy niezwykle małych głośników.
Materiał otrzymano dzięki zaimpregnowaniu zwykłego papieru - w tej roli można użyć nawet papieru gazetowego - w mieszaninie oleju mineralnego i magnetycznych nanocząstek z tlenku żelaza. Tak zaimpregnowany papier może być poruszany za pomocą pola magnetycznego. Następnie pokrywa się go warstwą biokompatybilnego tworzywa sztucznego. Chroni ono papier przed wilgocią, a impregnat przed wyparowaniem. Ponadto zwiększa wytrzymałość, elastyczność i sztywność papieru.
Papier jest porowaty, a więc można na nim umieścić wiele nanocząstek. Jest jednocześnie miękki, a zatem nie uszkodzi komórek czy tkanek, przyda się więc do przeprowadzania mało inwazyjnych zabiegów. Ponadto jest tani.
Jak zapewnia twórca ferropapieru, profesor Babak Ziaie, jego produkcja nie wymaga dostępu do specjalistycznego laboratorium, więc można go wykorzystywać w szkołach i na uczelniach podczas zajęć z robotyki czy mechaniki.
Co więcej, do produkcji ferropapieru szczególnie dobrze nadają się najtańsze gatunki papieru, jak np. gazetowy, gdyż charakteryzują się one dużą porowatością.
Szczegóły produkcji oraz właściwości ferropapieru zostaną omówione podczas 23. międzynarodowej konferencji IEEE na temat systemów mikroelektromechanicznych, która odbędzie się w Hongkongu pod koniec bieżącego miesiąca.
Komentarze (4)
Rowerowiec, 7 stycznia 2010, 14:39
Coraz więcej robi sie z papieru. Papierowe akumulatory, silniki:) może jednak zajechaliśmy za daleko, a proste rozwiązania przegapiliśmy. Powoli sie to chyba zmienia.
czesiu, 7 stycznia 2010, 20:33
Heh, tylko czekać na papierzany rower - lekki i w razie czego składany do aktówki
thibris, 12 stycznia 2010, 06:00
Wątpię żeby się dało taki zrobić - pewnie kierowcy ciągle by go czytali i powodowali mnóstwo wypadków
mikroos, 12 stycznia 2010, 08:35
http://www.canyon.com/_en/technology/project37.html pozostaje zrobić mniejsze koła i mechanizm składania ramy Byłby jeszcze lżejszy i nieco bardziej przenośny