Nadmiar soli wywołuje zwłóknienie wątroby

| Zdrowie/uroda
Charles Haynes, CC

Badanie na zwierzętach pokazało, w jaki sposób dieta bogata w sól może uszkadzać wątrobę dorosłych oraz rozwijających się płodów.

Bazując na wynikach badań, które sugerowały, że nadmiar jonów sodu jest szkodliwy dla wątroby, zespół Xuesonga Yanga z Jinan University przeprowadził eksperymenty na dorosłych myszach, które piły słoną wodę (zawierała ona 4% NaCl) oraz embrionach kur (w tym przypadku manipulowano warunkami panującymi w jaju; jak wyliczyli Chińczycy, osmolalność - liczba cząsteczek substancji osmotycznie czynnej w rozpuszczalniku - wynosiła 300 mOsm/l).

Autorzy publikacji z Journal of Agricultural and Food Chemistry zauważyli, że nadmiar sodu skutkował nieprawidłowo ukształtowanymi komórkami, nasileniem apoptozy i ograniczeniem namnażania komórek. Ekspozycja na duże stężenia soli wiązała się też z aktywacją komórek Ito (in. okołozatokowych), które odgrywają istotną rolę w procesie włóknienia wątroby.

Yang i inni zauważyli ponadto, że sól uruchamiała produkcję reaktywnych form tlenu (RFT). Dalsze analizy wykazały, że bierze w tym udział szlak Nrf2-Keap1.

Na szczęście Chińczycy ustalili, że opisanym skutkom można częściowo przeciwdziałać za pomocą przeciwutleniacza - witaminy C.

sól sód wątroba zwłóknienie Xuesong Yang