Dziesięciolatka odkryła supernową

| Ciekawostki
The Royal Astronomical Society of Canada

Kathryn Aurora Gray z Kanady jest prawdopodobnie najmłodszą odkrywczynią nowego ciała niebieskiego. Dzięki projektowi Galaxy Zoo odkryła pojawienie się na niebie supernowej, ochrzczonej mianem 2010lt. Nieźle, jak na dziesięciolatkę.

Większość dziewczynek w tym wieku jeszcze bawi się lalkami, ale Kathryn spędza czas biorąc udział w projekcie Galaxy Zoo, w którym internauci-wolontariusze przeglądają zdjęcia nieba, klasyfikując galaktyki i identyfikując nowe ciała niebieskie. Na nietypowym zainteresowaniu zapewne zaważył fakt, że jej ojciec jest astronomem.

Odkrycie stanowi dowód na siłę „amatorskiej" astronomii również dlatego, że zdjęcie, dzięki któremu odkryto supernową 2010lt wykonano w amatorskim obserwatorium Abbey Ridge Observatory, znajdującym się po prostu na podwórku astronoma Davida Lane'a. Szczęśliwe zdjęcie wykonano w Sylwestra 2010 roku. David Lane i ojciec dziewczynki, Paul Grey, są oficjalnie współodkrywcami 2010lt.

Eksplozje supernowych są na tyle rzadkim zjawiskiem, że ostatnie takie wydarzenie w naszej galaktyce miało miejsce sporo przed wynalezieniem teleskopów. Dlatego każde takie odkrycie znacząco pogłębia naszą wiedzę. Poszukiwanie supernowych w projekcie Galaxy Zoo jest również popularne w naszym kraju (na tyle, że strona projektu posiada polską wersję językową). Niedawno polski student odkrył swoją kometę, być może to do nas należeć będzie kolejny rekord najmłodszego odkrywcy?

supernowa 2010lt Galaxy Zoo poszukiwanie supernowych astronomia amatorska Kathryn Aurora Gray Abbey Ridge Observatory