Naukowiec: miody miejskie są równie zdrowie, jak te z pasiek wiejskich

19 lutego 2019, 11:04

Miód z pasiek miejskich jest tak samo zdrowy, jak ten z pasiek wiejskich. Pszczoły doskonale radzą sobie w polskich metropoliach i znajdują masę pokarmu przez cały sezon, a jednym z ich ulubionych miejsc są... cmentarze - opowiada PAP dr Hajnalka Szentgyörgyi.



Na Kujawach znaleziono jedne z najstarszych dowodów na istnienie hierarchicznej społeczności

5 sierpnia 2020, 12:57

Badania przeprowadzone w miejscowości Osłonki na Kujawach przez międzynarodowy zespół naukowy wskazują, że już 6600 lat temu na terenie Europy pojawiały się nierówności społeczne i doszło do próby ustanowienia społeczności opartej na hierarchii. Nierówności te znajdują potwierdzenie przede wszystkim w diecie badanych szkieletów.


Starsi mężczyźni chętniej sięgają po sól niż kobiety

9 kwietnia 2026, 07:57

Sól towarzyszy człowiekowi od tysięcy lat — jako przyprawa i konserwant. Obecnie jej nadmiar stał się poważnym problemem zdrowotnym. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by dorośli spożywali nie więcej niż pięć gramów soli dziennie, tymczasem globalne średnie spożycie soli przez dorosłych szacuje się na 10,78 g dziennie. Skutki nadużywania soli są poważne. Szacuje się, że w 2021 roku z powodu nadmiernego spożycia soli na świecie odnotowano 1,8 miliona zgonów. Nadmiar sodu w diecie wiąże się z nadciśnieniem tętniczym, chorobami układu krążenia, uszkodzeniem nerek, a nawet przyspieszonym pogorszeniem funkcji poznawczych u seniorów.


Komputer pomocny przy terapii alkoholików

31 lipca 2006, 11:54

Badacze z University of Wales poinformowali o stworzeniu programu komputerowego, który może pomóc w leczeniu alkoholizmu. Miles Cox, profesor z University of Wales, który specjalizuje się w psychologii uzależnień, powiedział, że w życiu codziennym uwaga alkoholików jest bardzo często rozpraszana przez obiekty związane z alkoholem.


Pić albo nie pić - oto jest pytanie...

26 lutego 2009, 00:38

Nawet niewielkie spożycie alkoholu zwiększa u kobiet ryzyko zachorowania na wiele rodzajów nowotworów - dowodzą badacze z Uniwersytetu w Oxfordzie. O wynikach ich badań informuje czasopismo Journal of the National Cancer Institute.


Picie kawy chroni przed cukrzycą

11 czerwca 2010, 12:25

Picie kawy zapobiega cukrzycy typu drugiego. Naukowcy są przekonani, że w dużej mierze za zaobserwowany efekt odpowiada kofeina. Badania prowadzono na myszach, a uzyskane wyniki wyglądają bardzo obiecująco (Journal of Agricultural and Food Chemistry).


Nanocząstki wpływają na wchłanianie żelaza z jelita

9 marca 2012, 12:51

Nanocząstki wpływają na wchłanianie składników odżywczych z przewodu pokarmowego do krwioobiegu (Nature Nanotechnology).


Sprite i kac nie ma szans

9 października 2013, 13:31

Od lat nie gasną spory dotyczące skutecznego środka na kaca. Zespół chińskich naukowców wykazał ostatnio, że to, co pijemy po alkoholu, może zmieniać jego wpływ na nasz organizm. Po przeprowadzeniu testów z 57 różnymi napojami Hua-Bin Li i współpracownicy obwieścili, że w gronie antykacowych faworytów znalazł się Sprite.


Oksytocyna zmniejsza u mężczyzn spożycie kalorii

6 marca 2015, 11:36

Jednorazowa aplikacja spreju do nosa z oksytocyną zmniejszyła u zdrowych mężczyzn spożycie kalorii, zwłaszcza w postaci tłustych pokarmów. Badania, które mają zostać zaprezentowane na dorocznej konferencji amerykańskiego Towarzystwa Endokrynologicznego, potwierdzają wyniki uzyskane na modelach zwierzęcych.


Pomidor jak 50 butelek wina

26 października 2015, 11:03

Naukowcy z John Innes Centre zmodyfikowali genetycznie pomidory tak, że produkują przemysłowe ilości naturalnych związków korzystnych dla zdrowia. Związki te to flawonoidy - resweratrol i genisteina.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy