Chorym z cukrzycą typu 2. służy dieta wysokotłuszczowa?

14 maja 2012, 13:18

Zazwyczaj chorym z cukrzycą typu 2. zaleca się, by ograniczyli spożycie tłuszczów, tymczasem najnowsze studium zespołu z Uniwersytetu w Linköping pokazuje, że korzystniejszy wpływ na poziom cukru i profil lipidowy ma dieta wysokotłuszczowa i niskowęglowodanowa.



Żal seksualny jako siła napędowa ludzkiej ewolucji

26 listopada 2013, 10:52

W największym i najbardziej pogłębionym jak do tej pory studium żalu dotyczącego aktywności seksualnej naukowcy stwierdzili, że mężczyźni z większym prawdopodobieństwem żałują niezrobienia czegoś, a kobiety przejmują się raczej przypadkowym seksem.


Witaminowa ochrona słuchu

4 grudnia 2014, 07:30

W modelu mysim jedna z form witaminy B3 - rybozyd nikotynamidu (ang. nicotinamide riboside, NR) - zapobiega utracie słuchu wywołanej hałasem.


Uderzenie meteorytu to tylko gwóźdź do trumny

20 kwietnia 2016, 12:27

Dinozaury były w ewolucyjnym regresie dziesiątki milionów lat przed uderzeniem meteorytu - twierdzą naukowcy z Uniwersytetów w Reading i Bristolu.


Istnieje związek pomiędzy nadmierną wagą a 13 rodzajami nowotworów

4 października 2017, 11:28

Amerykańskie CDC (Centrum Kontroli i Prewencji Chorób) poinformowało, że istnieje związek pomiędzy otyłością a 40% nowotworów diagnozowanych w USA. W samym tylko roku 2014 na 13 typów nowotworów, z którymi w jakiś sposób powiązane są nadwaga i otyłość zachorowało 630 000 Amerykanów.


Piersi ciężarnej kobiety © Tom Adriaenssen, CC

Witamina D chroni przed rakiem piersi?

18 czerwca 2018, 11:28

Naukowcy z Wydziału Medycyny Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego sądzą, że wyższy poziom witaminy D jest powiązany z obniżonym ryzykiem raka piersi. Do takich wniosków doszli na podstawie badań epidemiologicznych, których wyniki ukazały się w online'owym wydaniu PLOS ONE.


Wykryto biomarker wczesnej utraty komórek beta w cukrzycy typu 1.

9 września 2019, 13:52

MikroRNA miR-204 jest biomarkerem wczesnej utraty komórek beta w przebiegu cukrzycy typu 1. MiR-204 z surowicy może zapewnić tak potrzebne nowe podejście do oceny związanej z cukrzycą typu 1. wczesnej utraty komórek beta (również występującej przed ujawnieniem się choroby) - podkreśla dr Anath Shalev z Uniwersytetu Alabamy w Birmingham.


Wrocławscy weterynarze dokonali niemal niemożliwego. Mieli 5% szans i uratowali wzrok małej kangurzycy

18 października 2020, 04:36

Lilka to kangurzątko po ciężkich przejściach. Przez tężec matka osierociła Lilkę, gdy ta była oseskiem niewychodzącym jeszcze z torby. Mała kangurzyca rdzawoszyja szybko straciła wzrok przez silną zaćmę. Zdarza się to u kangurów, nie do końca wiadomo dlaczego. W tym przypadku najbardziej prawdopodobna przyczyna to nadwrażliwość na laktozę zawartą w preparatach mlekozastepczych.


Myśliwce F-18 będą znacznie cichsze niż dotychczas

20 września 2021, 08:41

Inżynierowie z University of Cincinati opracowali nowy projekt dysz dla myśliwców F-18, które mogą znacząco zmniejszyć hałas generowany przez silniki bez zmniejszania osiągów samych silników. Na razie dysze autorstwa profesora Ephraima Gutmarka i jego studentów z Koledżu Inżynierii i Nauk Stosowanych zostały przetestowane w uniwersyteckim laboratorium akustycznym na silniku w skali 1:28.


Mniej cukru przez 1000 dni od poczęcia to mniejsze ryzyko cukrzycy i nadciśnienia u dorosłego

4 listopada 2024, 16:03

Niskocukrowa dieta matki w czasie ciąży oraz dziecka przez dwa lata po urodzeniu, znacząco zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy i nadciśnienia u dorosłego człowieka. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, Uniwersytetu Południowej Kalifornii (USC) w Los Angeles i kanadyjskiego McGill University w Montrealu zauważyli, że dzieci, które przez pierwszych 1000 dni od poczęcia spożywały niewiele cukru, miały o 35% mniejsze ryzyko rozwoju cukrzycy typu II i o 20% mniejsze ryzyko rozwoju nadciśnienia w dorosłym życiu.


Jubileusz 75-lecia Polskiej Akademii Nauk