Tablica Mendelejewa na, a nie we włosie

| Ciekawostki
Periodicvideos.com

Jak mała może być tablica okresowa pierwiastków? Bardzo mała. Naukowcy z University of Nottingham wyżłobili właśnie symbole 118 pierwiastków na ludzkim włosie. By tego dokonać i pobić rekord, musieli się posłużyć mikroskopem elektronowym i generatorem wiązek jonowych. Eksperymentalny włos pobrano z głowy prof. Martyna Poliakoffa.

Profesor dostał miniaturową tablicę okresową w prezencie urodzinowym. Aby zademonstrować możliwości najnowszych technologii, specjalista ds. mikroskopii dr Mike Fay (główny autor włosianej tablicy Mendelejewa) i nanotechnolog dr Chris Parmenter wygrawerowali też na płatku śniegu napis "Merry Christmas". Stanowiło to część większego projektu Sixty Symbols, prezentującego 60 symboli stosowanych w fizyce i astronomii.

Chociaż pisanie na płatku śniegu jest z jednej strony sezonową przyjemnością, z drugiej stanowi znakomity sposób zademonstrowania niesamowitych możliwości narzędzi wykorzystywanych na co dzień przez naukowców w laboratorium – cieszy się prof. Philip Moriarty.

tablica okresowa pierwiastków tablica Mendelejewa wiązka jonowa mikroskop elektronowy grawerować żłobić Martyn Poliakoff