Tlenek węgla zwiększa wrażliwość bakterii na antybiotyk

| Medycyna
Sheep purple, CC

Tlenek węgla może zwiększać skuteczność antybiotyków. Dzięki niemu zwiększa się wrażliwość bakterii na leki.

Zespół z Uniwersytetu Stanowego Georgii łączył CO z metronidazolem. Okazało się, że tlenek węgla zwiększał skuteczność antybiotyku przeciwko Helicobacter pylori (bakteriom wywołującym wrzody żołądka).

Odkryliśmy, że podanie tlenku węgla z metronidazolem może aż 25-krotnie uwrażliwić bakterie - podkreśla dr Binghe Wang.

Tlenek węgla jest znany głównie jak toksyczny czad, ale jak tłumaczą Amerykanie, jest on także obiecującym gazem medycznym. Nasz organizm naturalnie go wytwarza; dlatego CO jest nam niezbędny i odgrywa istotną rolę w ograniczaniu stanu zapalnego, regulacji komórkowej odpowiedzi immunologicznej na patogeny czy wspieraniu namnażania komórek. Badania wykazały też, że CO wykazuje działanie przeciwbakteryjne.

Podczas eksperymentów Amerykanie zastosowali kaskadowy układ prolekowy, który uwalniał 3 składniki: CO, antybiotyk i fluorescencyjny związek (ten ostatni wykorzystywano do monitorowania wydzielania tlenku węgla).

Autorzy publikacji z pisma Organic Letters wyjaśniają, że dla ich systemu charakterystyczna jest sekwencja 3 reakcji. Uaktywnienie następuje po umieszczeniu w wodzie.

Naukowcy porównywali wpływ na H. pylori samego antybiotyku oraz systemu prolekowego z metronidazolem i tlenkiem węgla.

tlenek węgla antybiotyk metronidazol Helicobacter pylori wrażliwość Binghe Wang