Gry karciane tak samo skuteczne jak gra na Wii
Poprawiając możliwości ruchowe, proste gry karciane mogą pomóc w rehabilitacji pacjentów po udarze. Kanadyjscy naukowcy dodają, że równie dobrze sprawdzają się w tej roli jenga, bingo czy gry na konsole.
Specjaliści ze Szpitala św. Michała w Toronto podkreślają, że rodzaj zadania do rehabilitacji motorycznej nie ma znaczenia, dopóki jest ono intensywne, powtarzalne i wymaga ruchów dłoni i rąk.
Autorzy publikacji z pisma Lancet Neurology postanowili sprawdzić, czy coraz częściej wykorzystywane w rehabilitacji po udarze gry cyfrowe są pod względem usprawniania kończyn górnych lepsze od gier tradycyjnych.
Testy prowadzono w 14 centrach z 4 krajów. Spośród 141 osób, które przeszły niedawno udar i miały problemy z poruszaniem jedną lub obiema dłońmi i/lub ramionami, połowa trafiła na rehabilitację z wykorzystaniem Wii, a reszta grała np. w karty lub w domino. Przez 2 tygodnie odbywano 10 godzinnych sesji. Oprócz tego wszyscy przechodzili zwykłą rehabilitację poudarową.
Okazało się, że po 2 tygodniach eksperymentu i miesiąc po jego zakończeniu znacząca poprawa zdolności ruchowych była widoczna w obu grupach (sięgała ona, odpowiednio, 30 i 40%). Wg badaczy, między grupami nie było widać różnic w zakresie siły, zręczności, tzw. dużej motoryki, jakości życia czy radzenia sobie z codziennymi czynnościami.
Wszyscy lubimy technologię i mamy tendencję, by myśleć, że nowe technologie są lepsze od staromodnych strategii. W tym przypadku nie jest to jednak prawda. W ramach naszego eksperymentu ustaliliśmy, że proste czynności rekreacyjne, które można wdrożyć gdziekolwiek, są równie skuteczne jak technologia - opowiada dr Gustavo Saposnik.
Saposnik dodaje, że był zaskoczony wynikami, gdyż wiele wcześniejszych badań, w tym jego własne, sugerowało, że terapia wirtualna jest bardziej efektywna. Kanadyjczyk wyjaśnia, że tym razem testy kliniczne prowadzono jednak na wyjątkowo dużą skalę, poza tym wyrównano nie tylko czas konwencjonalnej terapii, ale i czas gry na Wii lub w karty czy domino. W przeszłości zaś grupę wyłącznie tradycyjnej rehabilitacji zestawiano z grupą poddawaną typowej terapii i terapii w rzeczywistości wirtualnej.
Komentarze (0)