Walenie regulują ekosystem

Jon Mountjoy, CC

Przez długi czas uważano, że waleni jest zbyt mało, by ich obecność czyniła dla oceanów jakąś różnicę. Jednak to nieprawda - stwierdził Joe Roman z University of Vermont. Z przeprowadzonych przezeń badań wynika, że te wielkie morskie ssaki wywierają olbrzymi pozytywny wpływ na funkcjonownie oceanów, ich zdolności pochłaniania węgla oraz światowe rybołówstwo. Spadek liczby wielkich waleni, który wyniósł co najmniej 66% a być może nawet 90%, prawdopodobnie zmienił strukturę i funkcjonowanie oceanów. Ale odrodzenie populacji jest możliwe - stwierdzili naukowcy w artykule opublikowanym we Frontiers in Ecology and the Environment.

Odrodzenie populacji wielkich waleni może pomóc w uchronieniu ekosystemów morskich przed destabilizacją. Te długo żyjące organizmy zwiększają przewidywalność i stabilność ekosystemów - mówi Roman. Uczony podkreśla, że wielkie walenie przyczyniają się do obiegu środków odżywczych i zwiększają produktywność obszarów, na których żerują. Czynią to żerując na dużych głębokościach i wydalając blisko powierzchni. W ten sposób dostarczają na powierzchnię składniki odżywcze przyczyniające się do rozrostu planktonu. Ponadto walenie przenoszą składniki odżywcze pomiędzy obszarami oddalonymi od siebie o tysiące kilometrów.

Rybacy często postrzegają walenie jako konkurencję jednak zdaniem naukowców nie jest to prawda. Z przeprowadzonych przez nich badań wynika bowiem, że wraz ze wzrostem liczby waleni możemy spodziewać się zwiększonej liczby organizmów morskich występujących w obszarach, gdzie walenie żerują i rodzą młode.

Nawet martwe walenie odgrywają istotną rolę w ekosystemie. Ich potężne ciała gromadzą duże ilości węgla, a opadając na dno stają się domem dla setek gatunków, które na nich żyją. Naukowcy nie wykluczają, że ludzie, którzy zdziesiątkowali walenie, mogli przyczynić się do wyginięcia wielu nieznanych gatunków bezkręgowców, które straciły swoje habitaty zakładane na martwych ciałach waleni. Dzięki nowoczesnym technikom badawczym, takim jak np. tagowanie i satelitarne śledzenie wielkich morskich ssaków, zaczynamy poznawać rolę,jaką odgrywają w ekosystemie morskim.

walenie wieloryby ekosystem ocean