Zakażenie Ch. trachomatis sprzyja mutacjom

| Medycyna
CDC/ Dr. E. Arum, Dr. N. Jacobs

Bakterie Chlamydia trachomatis sprzyjają powstawaniu mutacji.

Cindrilla Chumduri, Rajendra Kumar Gurumurthy i Thomas F. Meyer z Instytutu Biologii Infekcyjnej Maxa Plancka odkryli, że chlamydie wywołują długoterminowe zmiany genetyczne i epigenetyczne w komórkach gospodarza.

Zespół odkrył, że w zakażonych komórkach występuje więcej uszkodzeń DNA (ang. DNA breaks). W zależności od stopnia uszkodzenia w takich okolicznościach zwykła komórka albo popełniłaby samobójstwo (doszłoby do apoptozy), albo wdrożyła mechanizmy naprawcze. Białka odpowiadające za odpowiedź komórki na uszkodzenie genomu (ang. DNA damage response, DDR) połączyłyby przerwane nici, upewniając się, że nie doszło do zmiany kodu. W komórkach zakażonych Ch. trachomatis DDR nie przebiega jednak prawidłowo, co zwiększa prawdopodobieństwo powstania błędów. Poza tym, mimo uszkodzenia DNA, zainfekowane komórki nadal się namnażają. Ułatwia to zachowanie pasożytów, które aktywują sprzyjające przeżyciu szlaki sygnalizacyjne.

Wskazując na niekontrolowany wzrost zakażonych komórek w sytuacji akumulowania uszkodzeń DNA, Niemcy podejrzewają, że to pierwszy etap nowotworzenia.

Chlamydia trachomatis chlamydie zakażenie namnażanie podział akumulacja uszkodzenia DNA