Wyświetlacz dotykowy bez dotykania
Wyświetlacze dotykowe są coraz bardziej powszechne, stały się niemal nieodłącznym elementem smartfonów. Problem jednak w tym, że ekrany dotykowe ciągle się brudzą, pozostają na nich ślady po palcach.
Problemowi temu chcą zaradzić badacze z Microsoft Research. Zaprezentowali oni koncepcję ekranu dotykowego, którego... nie trzeba dotykać. Pomysł polega na tym, że powinniśmy mieć możliwość kontrolowania aplikacji, przeglądania internetu czy decydowania o ustawieniach za pomocą przesuwania palców ponad wyświetlaczem, bez jego dotykania - mówi dziennikarz Abhimanyu Ghoshal. Mamy do czynienia z telefonem, który czuje gdy palce użytkownika znajdują się w pobliżu, wyświetla przyciski kontrolne, których użytkownik potrzebuje i wtedy, kiedy ich potrzebuje - stwierdził Matt Weinberger, reporter serwisu Business Insider.
Microsoft nazywa swoją koncepcję Pre-Touch Sensing for Mobile Interaction. Jak wyjaśnia John Brownlee z Fast Commpany, opracowywana przez Redmond technologia wykorzystuje specjalny ekran dotykowy, który wykrywa zaburzenia pola elektrycznego powodowane przez zbliżające się palce. Dodatkowo na krawędziach wyświetlacza umieszczono czujniki nacisku. Ten smartfon wyczuwa, w jaki sposób jest trzymany i potrafi odróżnić, które palce należą do której dłoni. Jeśli trzymalibyśmy urządzenie jedną dłonią, mogłoby ono wyświetlać zupełni inny interfejs niż wówczas, gdy jest trzymany obiema dłońmi - dodaje Brownlee.
Nie należy się jednak spodziewać, że w najbliższym czasie Pre-Touch Sensing for Mobile Interaction trafi w ręce użytkowników. Technologia wymaga jeszcze dopracowania, a musimy przy tym pamiętać, że nie zawsze nawet gotowe wynalazki trafiają do gotowych produktów w takiej formie, w jakiej były wcześniej prezentowane.
Komentarze (8)
Superman, 9 maja 2016, 13:46
To teraz już na pewno nie włożę takiego telefonu do kieszeni spodni.
wilk, 9 maja 2016, 20:00
A co za problem? Wykryje duże zaburzenia pola (noga) i przestanie reagować.
darekp, 9 maja 2016, 20:47
Może jeszcze wykryć 21-szy palec, ale też wątpię, czy stanowi to jakikolwiek problem;)
Krzychoo, 9 maja 2016, 21:05
A kiedy ja będę wiedział, że już ekran będzie reagował? Obawiam się się tu analogicznej sytuacji gdy nie czujemy, że przycisk mysz działa i naciskamy mocniej
MrVocabulary (WhizzKid), 9 maja 2016, 21:46
A ja tam lubię dotykać. Machanie palcami w powietrzu bez oparcia jest męczące.
nantaniel, 9 maja 2016, 21:56
To teraz smartfona będzie trzeba ładować co 3 godziny, a nie co 6? :E
thikim, 10 maja 2016, 11:16
Jak napisał WhizzKid. Precyzyjne utrzymanie palca w pewnej odległości od ekranu jest męczące. Dochodzi kontrola całej ręki w "trzecim wymiarze".
O wiele łatwiej jest ręką poruszyć po ekranie mając jednocześnie dotykową informację że jesteśmy w odpowiednim miejscu.
Ale nawet dotykowe ekrany dużej wielkości męczą mocno dłonie.
Co innego smartfon trzymany w jednej dłoni - to jest mniej męczące.Ruchy wykonujemy tylko palcami.
A co innego laptop, tablet gdzie ruch wykonuje się całą dłonią, ba całą ręką.
Naturalnie w pewnych aplikacjach nie jest duże zapotrzebowanie na sterowanie. Tam to się może sprawdzić.
Ale jak ktoś ma dużo do zrobienia w sensie sterowania komputerem to pozostaje: klawiatura, mysz, może ewentualnie wprowadzanie tekstu głosowo.
Pomysłów odnośnie sterowania komputerem było już wiele.
Poza "starodawnymi" myszką i klawiaturą dobrze sprawdziły się:
- palce w smartfonie
- uzupełnienie wyrazów w smartfonie.
Reszta to ciekawostki ładnie wyglądające na prezentacjach, ale przy dużej intensywności sterowania nie dają rady.
Ostatecznie chodzi o to żeby przekazać dużą ilość informacji w kierunku człowiek - komputer i żeby to nie było męczące.
PS. Wymyślono nawet takie naświetlane klawiatury ale i to się słabo sprawdza bo człowiek woli poczuć lekko sprężynujący klawisz niż stukać po betonie
Ba, palce są nawet szybsze od świadomości. Zanim ktoś sobie pomyśli co pomyśleć:
np. komputer uruchom światło
to palec już dawno naciśnie odpowiedni przycisk - oczywiście też pod wpływem myśli. Ale innych niż te zaplanowane. Wewnętrzny myślowy głos jest powolny.
wilk, 10 maja 2016, 15:50
Za to w gierkach i obsłudze nakładki raczej się to sprawdzi.