Białko mięczaka sprzed 15 mln lat

W skamieniałej muszli z południowego Maryland odkryto cienką warstwę białka sprzed 15 mln lat.

John Nance, John Armstrong, George Cody, Marilyn Fogel i Robert Hazen z Carnegie Institution zbierali próbki z Calvert Cliffs wzdłuż wybrzeża zatoki Chesapeake. Zespół odkrył skamieniałe muszle mięczaka Ecphora.

Fakt, że mimo upływu tylu lat muszle Ecphora nadal pozostały rude, zasugerował naukowcom, że związane z pigmentami w kompleks białka muszli również mogły się zachować. Byliśmy zaskoczeni, że po rozpuszczeniu rozcieńczonym kwasem muszle uwalniały arkusze białek o szerokości ponad 1 cm - podkreśla John Nance. Analizy chemiczne, w tym spektroskopia i mikroskopia elektronowa, ujawniły, że to naprawdę białka muszli sprzed 15 mln lat.

To jedne z najstarszych i najlepiej zachowanych przykładów białek ze skamieniałej muszli - dodaje Hazen.

Co ważne, odkryte białka są podobne do białek muszli współczesnych mięczaków. Po rozpuszczeniu w kwasie w obu przypadkach uzyskuje się cienkie, giętkie arkusze, które mają ten sam kolor, co muszla. Wśród 11 znalezionych w prehistorycznych próbkach aminokwasów popularne są kwasy asparaginowy i glutaminowy (taki skład jest również typowy dla muszli współczesnych mięczaków). Jak wyjaśniają naukowcy, dane zdobyte m.in. podczas sekwencjonowania będzie można wykorzystać np. do badania ekologii zatoki Chesapeake w czasach Ecphora czy analizy filogenetycznej ewolucji ślimaków.

białko muszla Calvert Cliffs zatoka Chesapeake Ecphora John Nance Robert Hazen