Gaz szlachetny w kosmosie

| Astronomia/fizyka
NASA

Astronomowie z University College London są pierwszymi, którzy w przestrzeni kosmicznej odkryli gaz szlachetny. Znaleziono go w Mgławicy Kraba. Odkrycia dokonała grupa pod kierunkiem profesora Mike'a Barlowa, który obserwowała mgławice w dalekiej podczerwieni. Zauważyli dzięki temu jony wodorku argonu.

Podczas prac uczeni wykorzystali należące do Europejskiej Agencji Kosmicznej Obserwatorium Kosmiczne Herschela, czyli największy w dziejach teleskop kosmiczny. Instrumenty teleskopu są wyspecjalizowane w wykrywaniu niewidocznej dla ludzkiego oka dalekiej podczerwieni. Za pomocą Herschela obserwowaliśmy pozostałości różnych supernowych, a wśród nich Mgławicę Kraba. Odkrycie jonów wodorku argonu było zaskoczeniem, gdyż nie spodziewaliśmy się, że gazy szlachetne jak argon tworzą molekuły i nie spodziewaliśmy się znaleźć ich w tak trudnym środowisku jak pozostałości po supernowej - mówi Barlow.

Chłodne obiekty, takie jak pył w mgławicach, emitują przede wszystkim podczerwień. Jest to zakres blokowany przez atmosferę Ziemi. Chociaż mgławice możemy obserwować w świetle widzialnym, to światło to pochodzi z gorących gazów, chłodne gazy i pyły są niewidoczne w zakresie światła widzialnego.

gaz szlachetny Mgławica Kraba wodorek argonu