Małpy nie dają się zwieść wysokim cenom

| Psychologia
Laurie Santos, Yale University

W odróżnieniu od ludzi kapucynki nie zakładają, że wyższa cena oznacza lepszą jakość. Dokonując wyboru, małpki opierają się na własnych preferencjach.

Jak podkreślają naukowcy z Uniwersytetu Yale, ludzie stale mylą cenę towaru z jego jakością. Jedno ze studiów wykazało np., że wino z metką sugerującą wyższą cenę smakuje nam lepiej niż to samo wino z niższą ceną. W innym badaniu ochotnicy uważali z kolei, że lek przeciwbólowy jest skuteczniejszy, jeśli więcej za niego zapłacili.

Wiemy, że kapucynki dzielą z nami szereg błędów ekonomicznych. Nasze wcześniejsze studia wykazały, że wykazują awersję do straty/przegranej [...] i są nawet podatne na racjonalizowanie swoich decyzji [...] - podkreśla prof. Laurie Santos, dodając, że w przypadku przekładania ceny na jakość "małpy zachowują się bardziej racjonalnie od nas".

Rhia Catapano zaprojektowała z zespołem serię 4 eksperymentów. Najpierw kapucynki przeszły trening w zakresie handlu żetonowego, wiedziały więc, jak wykorzystać żetony, by kupić kawałek smakowego lodu od eksperymentatora. Wiedziały też, że pewne smaki są droższe od innych i za tę samą cenę (1 żeton) dostaje się ich mniej. Po treningu lód był rozdawany za darmo i małpom wolno było wybrać dowolny smak. Nauczenie się w fazie treningu, który lód jest droższy, nie wpływało na preferencje małp w fazie testowej. Wyniku sugerują, że wiedza, że dany towar jest droższy, nie sprawia, że kapucynki bardziej go lubią. To oznacza, że jesteśmy bardziej nieracjonalni niż małpy. Rodzi się też pytanie, co jest źródłem efektu ceny.

Jedna z teorii głosi, że posługując się kategoriami popytu i podaży, traktujemy cenę jako wskaźnik jakości. Zdajemy sobie sprawę, że gdyby wino było naprawdę okropne, nikt nie zapłaciłby za nie góry pieniędzy, rodzi się więc w nas poczucie, że być może istnieje związek między ceną a wartością - wyjaśnia Santos.

Inną możliwością jest podążanie za tłumem, a wtedy cena byłaby wskaźnikiem popularności. Czymś, co nie występuje u małp [...], jest tendencja do robienia tego, co wszyscy lub do robienia tego, co ważni członkowie społeczeństwa.

kapucynki cena jakość ludzie błąd ekonomiczny Laurie Santos Rhia Catapano