Bakterie jelitowe pomagają zapobiegać nowotworom

| Medycyna
tanakawho, CC

Wcześniej naukowcy wykazali, że różne typy bakterii jelitowych mogą odgrywać istotną rolę w zapobieganiu i wywoływaniu otyłości oraz innych chorób. Najnowsze badanie zespołu z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles sugeruje, że analogiczną metodę można by wykorzystać, by zmniejszyć ryzyko pewnych nowotworów.

W raporcie z pisma PLoS ONE zaprezentowano dowody, że przeciwzapalne, korzystne dla zdrowia bakterie mikrobiomu mogą spowolnić lub zahamować rozwój niektórych nowotworów.

Amerykanie przekonują, że w przyszłości lekarze będą w stanie ograniczyć czyjeś ryzyko nowotworu, analizując liczebność i typy bakterii jelitowych i następnie przepisując probiotyki, które podwyższą liczebność bakterii o właściwościach przeciwzapalnych. "To nieinwazyjne i raczej proste do wykonania" - uważa prof. Robert Schiestl.

Zespół Schiestla wyizolował bakterię Lactobacillus johnsonii 456 - najliczniejszą z korzystnych bakterii, która ma właściwości przydatne poza medycyną. Ponieważ to szczep Lactobacillus, daje świetny jogurt, kefir, kombuczę czy kiszoną kapustę.

W opisywanym studium bakteria ograniczała uszkodzenia DNA i znacząco zmniejszała stan zapalny. To bardzo ważne osiągnięcie, zważywszy, że stan zapalny odgrywa kluczową rolę w wielu chorobach, w tym w nowotworach, chorobach neurodegeneracyjnych, serca, a także procesie starzenia.

Wcześniejsze badania Schiestla dostarczyły pierwszych dowodów, że istnieje związek między mikrobiomem jelita a chłoniakiem. Najnowsze studium pokazuje, w jaki sposób mikrobiom może odroczyć początek nowotworu.

W obu wspomnianych badaniach Amerykanie pracowali z myszami z mutacją w genie ATM. Przez to gryzonie były podatne na zespół ataksja-teleangiektazja. Co istotne, wiąże się on z predyspozycją do zmian nowotworowych, zwłaszcza o typie chłoniaka oraz białaczki.

Myszy dzielono na 2 grupy. Jednej podawano wyłącznie bakterie przeciwzapalne, a drugiej bakterie przeciw- i prozapalne, które zwykle koegzystują w jelitach. Kalifornijczycy wykazali, że u gryzoni z większą liczbą korzystnych bakterii tworzenie chłoniaka trwało dłużej.

W ramach najnowszego eksperymentu analizowano metabolity z mysiego moczu i odchodów. Okazało się, że zwierzęta, którym podawano wyłącznie bakterie przeciwzapalne, wytwarzały związki znane z zapobiegania nowotworom. U gryzoni tych wydajniejszy był metabolizm tłuszczów i oksydacyjny, co wg badaczy, stanowi kolejny czynnik zmniejszający ryzyko nowotworu.

Akademicy zaobserwowali, że u zwierząt dostających wyłącznie korzystne bakterie chłoniaki tworzyły się o połowę wolniej. Ponadto gryzonie żyły 4-krotnie dłużej.

Nasze wyniki sugerują, że mikrobiom jelit oddziałuje i zmienia centralny metabolizm węgla niezależnie od genotypu. Mamy nadzieję, że w przyszłości zastosowanie suplementów z probiotykami będzie wpływać chemoprewencyjnie na zdrowych ludzi. Ta sama mikroflora mogłaby też zmniejszyć częstość występowania guzów w populacjach podwyższonego ryzyka.

mikrobiom jelit bakterie przeciwzapalne chłoniak ATM mutacja Lactobacillus johnsonii 456 Robert Schiestl