CERN rozpoczyna prace polowe nad następcą Wielkiego Zderzacza Hadronów

24 kwietnia 2023, 06:13

CERN podjął pierwsze praktyczne działania, których celem jest zbudowania następcy Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC). Przyszły Zderzacz Kołowy (FCC – Future Circular Collider) ma mieć 91 kilometrów długości, a plany zakładają, że jego tunel będzie miał 5 metrów średnicy. Urządzenie będzie więc ponaddtrzykrotnie dłuższe od LHC



Glutaminian jednak szkodliwy?

14 sierpnia 2008, 20:45

Glutaminian sodu, stosowany masowo dodatek do żywności, od lat wzbudza kontrowersje. Podejrzewano go o powodowanie wielu przypadłości, lecz dotychczas nie istniały przekonujące dowody jego szkodliwego działania na organizm człowieka. Amerykańscy naukowcy twierdzą jednak, że udowodnili, iż związek ten jest odpowiedzialny za rozwój nadwagi.


Na świecie jest więcej otyłych niż ludzi z niedowagą

4 kwietnia 2016, 14:15

Na świecie żyje więcej dorosłych osób z otyłością niż z niedowagą.


Hormon ciążowy pomoże w leczeniu stwardnienia rozsianego?

19 czerwca 2023, 07:49

Stwardnienie rozsiane to choroba autoimmunologiczna, w przebiegu której organizm niszczy osłonkę mielinową wokół wypustek komórek nerwowych. Uniemożliwia to prawidłowe przekazywanie impulsów nerwowych, w wyniku czego dochodzi do licznych zaburzeń, takich jak spadek zdolności poznawczych, uszkodzenia wzroku, osłabienie czy zmiany czucia. Obecnie nie istnieje żadna metoda naprawy uszkodzonej mieliny


Jak "dojrzewa" nasza reakcja na stres?

18 września 2008, 16:12

Przez pierwsze pół roku życia nasza reakcja na stres jest regulowana niemal wyłącznie przez geny. Jak pokazują badania, na późniejszym etapie rozwoju oddziaływanie stresu na dziecko jest ściśle zależne od zachowania rodziców.


Witamina zahamowuje starzenie narządów

2 maja 2016, 10:47

Podając myszom jedną z form witaminy B3 - rybozyd nikotynamidu (ang. nicotinamide riboside, NR) - naukowcy odtworzyli zdolność ich narządów do regeneracji i wydłużyli im życie. Autorzy publikacji z pisma Science, którzy opisali korzystny wpływ NR na działanie komórek macierzystych, uważają, że metoda ma potencjał w zakresie leczenia chorób degeneracyjnych.


W Sydney wypuszczono na wolność rekordowo dużo zagrożonych koników morskich

31 lipca 2023, 10:32

W Chowder Bay w Zatoce Sydney naukowcy dokonali największego w historii wypuszczenia na wolność zagrożonych koników morskich. Do zatoki trafiło 380 przedstawicieli gatunku Hippocampus whitei, zwanego konikiem morskim White'a. Ryby wyhodowano w Sydney Institute of Marine Science (SIMS). Są bardzo ładne, zdrowe i duże, gotowe by trafić do środowiska naturalnego. Mamy nadzieję, że pomogą odrodzić dziką populację, mówił Mitch Brennan, który przez pięć miesięcy zajmował się konikami.


Czosnek© Dixi, GNU FLD (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Warzywa_czosnek002.jpg

Czosnek - nowa nadzieja dla diabetyków

20 listopada 2008, 02:20

Związek zawarty w czosnku może już niedługo stać się orężem w walce z cukrzycą - uwaają badacze z Uniwersytetu Nauk Medycznych w japońskiej Suzuce. Czy popularna roślina pomoże zwalczyć jedną z największych epidemii w XXI wieku?


Miliarder kontra astronomowie

25 maja 2016, 10:50

Miliarder Nathan Myhrvold, były dyrektor ds. technologicznych Microsoftu, uznany fotograf dzikiej przyrody, kucharz i właściciel firmy promującej innowacje i pomagającej właścicielom patentów w zarabianiu na nich, znalazł sobie nową pasję - asteroidy. I już zrobiło się o nim głośno, gdyż stwierdził, że naukowcy używający teleskopów NASA poczynili podstawowe błędy w ocenie wielkości 157 000 asteroid.


Wegetarianizm może mieć podłoże genetyczne, uważają naukowcy z Northwestern Medicine

9 października 2023, 09:05

Niechęć do jedzenia mięsa może być motywowana nie tylko względami etycznymi czy medycznymi, ale może mieć również podłoże genetyczne, informują naukowcy z Wydziału Medycyny Northwestern University. Jak zauważa jeden z autorów badań, profesor Nabeel Yaseen, dotychczas nikt nie odpowiedział na pytanie, czy każdy człowiek jest w stanie powstrzymać się od jedzenia mięsa przez dłuższy czas. Z prowadzonych dotychczas badań wynika, że znaczna część ludzi, którzy uważają się za wegetarian, je mięso ryb, drobiu czy czerwone mięso


Jubileusz 75-lecia Polskiej Akademii Nauk