Wiemy, dlaczego tygrys jest biały

jacob.jose, CC

Rzadko spotykane białe tygrysy występują obecnie głównie w ogrodach zoologicznych. Jak się okazuje, ich jasne wybarwienie futra jest spowodowane zmianą w pojedynczym genie.

Shu-Jin Luo i jego koledzy z Uniwersytetu w Pekinie opracowują program zachowania w zdrowiu trzymanej w niewoli populacji  Naukowcy postanowili dowiedzieć się, jaki czynnik wpływa na niezwykłe białe umaszczenie kotów. Przeprowadzili badania genetyczne 16 białych i pomarańczowych tygrysów z Chimelong Safari Park. Wykazali, że za ubarwienie tygrysów odpowiada gen SLC45A2, o którym wiadomo, że jest odpowiedzialny za barwę wielu innych zwierząt, w tym ryb czy koni. Okazało się, że u białych tygrysów gen ten zapobiega syntezie przede wszystkim czerwonych i żółtych barwników, a nie ma wpływu na czarny. To wyjaśnia, dlaczego białe tygrysy  zachowują charakterystyczne dla swojego gatunku paski.

U białych tygrysów czasem dochodzi do pojawienia się wad fizycznych, takich jak np. zez. Ale, zdaniem Luo, odpowiedzialni za to są ludzie, którzy niewłaściwie rozmnażają te zwierzęta w niewoli.

tygrys biały tygrys gen SLC45A2 pigment