Obama podpisał ustawę o eksploatacji kosmosu

| Astronomia/fizyka
NASA/JPL-Caltech

Pod koniec listopada prezydent Obama podpisał ustawę o wydobywaniu bogactw naturalnych w przestrzeni kosmicznej. US Commercial Space Launch Competitivness Act of 2015 przewiduje, że każdy materiał, jaki obywatel USA lub amerykańska firma znajdą na asteroidzie lub księżycu, należy do znalazcy, który może zrobić z tym materiałem to, co mu się podoba. Ustawa zrywa więc z koncepcją, że przestrzeń kosmiczna jest wspólnym dobrem mieszkańców Ziemi i - przynajmniej na gruncie amerykańskiego prawodawstwa - nadaje odkrywcom i inwestorom prawo do prywatnej eksploatacji jej zasobów.

Christopher Johnson, prawnik z Secure World Foundation, która skupia się na przyszłej długoterminowej eksploatacji zasobów w przestrzeni kosmicznej mówi, że omawiana ustawa tworzy ramy prawne dla przyszłej eksploatacji kosmosu.

Stworzenie ram prawnych to jednak nie wszystko. Eksploatacja zasobów pozaziemskich jest wciąż tak kosztowna, że w najbliższych latach nikt sie jej nie podejmie. Jednak sam fakt wejścia w życie ustawy może przyspieszyć ten moment, gdyż nowe prawo daje gwarancje odnośnie znalezionych zasobów. Firmy badające możliwość eksploatacji surowców spoza naszej planety już informują o poruszeniu wśród inwestorów. To nasze zwycięstwo. Już nie wyglądamy na wariatów. Nie musimy ciężko pracować, by w ogóle przekonać kogokolwiek do inwestycji, mówi Meagan Crawford z firmy Deep Space Industries, która chce eksploatować asteroidy.

NAS uważa, że obecnie łatwo dostępnych z Ziemi jest około 1500 asteroid, z czego około 10% może zawierać cenne zasoby. Na asteroidach może znajdować się nikiel, żelazo, złoto i platyna. Jednak pierwszym celem firm wydobywczych będzie... woda. I nie ma być ona wykorzystana do celów spożywczych, a do pozyskiwania wodoru i produkcji paliwa dla pojazdów kosmicznych. Produkcja paliwa w przestrzeni kosmicznej i możliwość tankowania tam pojazdów może przynieść kolosalne oszczędności, gdyż pojazdy nie będą musiały zabierać paliwa z Ziemi.

Przedstawiciele Deep Space Industries mówią, że pierwsza misja badawcza na asteroidę może ruszyć już w 2017 roku. W jej ramach firma będzie wysyłała niewielkie sondy, które zbadają najbardziej obiecujące asteroidy i wrócą z próbkami. Wydobycie minerałów może ruszyć już w 2020 roku. Z kolei Planetary Resources, założona przez Larry'ego Page'a, poszukuje obiecujących asteroidów za pomocą teleskopów. W przyszłym roku chce wystrzelić satelitę badawczego.

Obie firmy oceniają, że w ciągu najbliższych 10-15 lat eksploracja kosmosu przyniesie 3 biliony dolarów wpływów.

ustawa USA eksploatacja kosmosu asteroida Commercial Space Launch Competitivness Act