Olympus PEN E-P7 – nowoczesność w klasycznej formie

11 czerwca 2021, 14:09

Firma OM Digital Solutions, która przed kilkoma miesiącami przejęła legendarną markę Olympus, zaprezentowała właśnie nowy aparat fotograficzny systemu Mikro Cztery Trzecie – model Olympus PEN E-P7. Pod względem wzornictwa urządzenie nawiązuje do klasycznych modeli firmy, jednak w środku znajdziemy zdecydowanie współczesne komponenty

Mikroskop ze splątaniem kwantowym pokazuje to, co było niewidoczne

10 czerwca 2021, 12:44

Na australijskim University of Queensland powstał pierwszy mikroskop wykorzystujący efekt splątania kwantowego, który przewyższa obecnie dostępne mikroskopy. Pozwala on dostrzec niewidoczne dotychczas struktury biologiczne. Mikroskop będzie niezwykle przydatny w biotechnologii, a wykorzystane przezeń techniki mogą znaleźć szereg zastosowań od nawigacji po obrazowanie medyczne.

Sztuczna inteligencja projektuje układy scalone dla przyszłych generacji sztucznej inteligencji

10 czerwca 2021, 10:10

Rynkowy sukces lub porażka układu scalonego zależą w dużej mierze od etapu jego projektowania. Wtedy właśnie zostają podjęte decyzje odnośnie umiejscowienia na krzemie modułów pamięci i elementów logicznych. Dotychczas zadania tego nie udawało się zautomatyzować, a etap projektowania zajmuje inżynierom całe tygodnie lub miesiące

Nowa metoda wytwarzania energii z węgla zasili w przyszłości mikro- i nanoroboty?

8 czerwca 2021, 09:22

Inżynierowe z MIT odkryli sposób na pozyskiwanie energii elektrycznej dzięki niewielkim kawałkom węgla, które wytwarzają prąd poprzez interakcję z płynem, który je otacza. Płyn ten to organiczny rozpuszczalnik, który wyciąga elektrony z węgla, a pozyskaną w ten sposób energią można by zasilać reakcje chemiczne czy napędzać mikro- i nanoroboty – stwierdzają naukowcy.

Powstało pierwsze programowalne włókno cyfrowe. Można wszyć je w ubranie

4 czerwca 2021, 18:43

Naukowcy z MIT stworzyli włókno zawierające układy pamięci, czujniki temperatury i korzystające z oprogramowania trenowanego na sieciach neuronowych, które będzie mogło śledzić naszą aktywność fizyczną. Po wszyciu w ubranie włókno takie będzie odbierało, przechowywało i analizowało dane dotyczące tego, co robimy.

Facebook zmienia zdanie i pozwala pisać, że SARS-CoV-2 to dzieło człowieka

4 czerwca 2021, 14:07

W lutym Facebook zaczął usuwać posty, w których twierdzono, że koronawirus SARS-CoV-2 jest dziełem człowieka. Działanie takie było częścią kampanii mającej na celu usuwanie fałszywych stwierdzeń na temat COVID-19 i szczepionek. Posty automatycznie usuwano, a użytkownik, który wielokrotnie takie treści publikował, narażał się na blokadę konta. Teraz Facebook znosi zakaz

TSMC szykuje się do największego skoku technologicznego od lat

2 czerwca 2021, 15:16

Tajwański gigant TSMC, podczas Technology Symposium, zdradził nieco szczegółów na temat technologii 3- i 2-nanometrowych. Układy w technologii 3 nanometrów mają zjeżdżać z fabrycznych taśm w drugiej połowie przyszłego. roku. N3 będzie wykonany w technologii FinFET, a układy te mają być o 10-15 procent bardziej wydajne niż N5 przy tym samym poborze mocy.

Silnik detonacyjny HyperReact: tanie loty kosmiczne i samoloty pędzące 20 000 km/h

31 maja 2021, 12:29

Naukowcy z USA po raz pierwszy w historii doprowadzili do detonacji, w której fala pozostaje przez jakiś czas nieruchomo. Detonację taką przeprowadzono w prototypowym silniku, a naukowcy mają nadzieję, że tego typu system może w przyszłości posłużyć do rozpędzenia samolotu czy promu kosmicznego do prędkości nawet 17-krotnie przewyższającej prędkość dźwięku.

Wzbogacone elektronami antyferromagnetyki nadzieją na lepsze nośniki danych

28 maja 2021, 10:00

Fizycy z Massachusetts Institute of Technology (MIT) odkryli sposób na szybsze przełączanie stanu antyferromagnetyków. Opracowana przez nich technologia zakłada wzbogacenie materiału antyferromagnetycznego o dodatkowe elektrony. Takie materiały posłużą do budowy szybciej działających nośników danych o większej gęstości i lepszej stabilności.

Powstało najdoskonalsze zdjęcie atomów. To limit obrazowania?

24 maja 2021, 15:11

W 2018 roku naukowcy z Cornell University zbudowali wysoko wydajny wykrywacz, połączyli go z ptychografią, specjalną metodą obrazowania mikroskopowego i ustanowili światowy rekord obrazowania, uzyskując trzykrotnie większą rozdzielczość obrazu niż najlepsze mikroskopy elektronowe. Teraz ten sam zespół pobił swój własny rekord, dwukrotnie poprawiając rozdzielczość obrazu.