Chcesz uchronić samolot przed uderzeniem pioruna? Dodaj ładunki elektryczne do poszycia

11 maja 2020, 15:36

Najnowsze badania sugerują, że najlepszym sposobem na zmniejszenie ryzyka uderzenia pioruna w samolot może być... dodanie ładunku elektrycznego na jego powierzchni.

Microsoft został partnerem Chmury Krajowej i zainwestuje w Polsce miliard dolarów

5 maja 2020, 19:19

Microsoft to kolejny, po Google'u, światowy gigant IT, który podpisał umowę o partnerstwie z Operatorem Chmury Krajowej, czyli spółki założonej przed dwoma laty przez PKO BP i Polski Fundusz Rozwoju. Jak czytamy w oświadczeniu Microsoftu, firma ogłosiła dzisiaj kompleksowy plan inwestycyjny o wartości 1 miliarda dolarów

Najszybszy polski superkomputer, Prometheus, pomaga w poszukiwaniu leku na COVID-19

27 kwietnia 2020, 20:14

Granty obliczeniowe poświęcone badaniom nad koronawirusem SARS-CoV-2 oraz wywoływaną przez niego chorobą COVID-19 mają pierwszeństwo w kolejce dostępu do zasobów najszybszego superkomputera w Polsce – Prometheusa – i uzyskują najwyższy priorytet w uruchamianiu. Dotychczas zarejestrowane zespoły badają m.in. przeciwciała obecne w czasie zakażenia, cząsteczki wykazujące potencjalne działanie hamujące infekcję oraz możliwości rozwoju szczepionek.

Polscy naukowcy twierdzą, że lepiej ładować rzadko i więcej, niż często i mniej

27 kwietnia 2020, 08:54

Często i mało, czy rzadko, ale do syta? Gdyby chodziło o dietę, większość specjalistów postawiłaby na odpowiedź 1, ale w przypadku magazynowania energii jest odwrotnie. Okazuje się, że więcej można jej zmieścić ładując rzadko, ale do pełna.Taki przynajmniej wniosek płynie z badań przeprowadzonych przez zespół naukowców IChF PAN.

W przyszłości zagubione sieci rybackie będą ulegały biodegradacji?

25 kwietnia 2020, 15:41

Świat ma coraz większy problem z plastikowymi odpadami. By mu zaradzić chemicy z Cornell University opracowali nowy polimer o właściwościach wymaganych w rybołówstwie, który ulega degradacji pod wpływem promieniowania ultrafioletowego, dowiadujemy się z artykułu opublikowanego na łamach Journal of the American Chemical Society.

Polsko-fiński zespół naukowy pracuje nad nowym typem ogniw przepływowych

19 kwietnia 2020, 11:52

Tematyka ogniw przepływowych jest stosunkowo nowym zagadnieniem, które cieszy się wciąż rosnącym zainteresowaniem świata nauki jak i przemysłu. Baterie przepływowe (redox flow cell) pełnią rolę magazynów energii elektrycznej, która zamieniana jest w energię chemiczną, dzięki odpowiednim reakcjom chemicznym. Ten typ baterii cechuje dobra sprawność (na poziomie ok. 80%), długa żywotność (ok. 20 lat) oraz uniwersalny i bardzo bezpieczny system funkcjonowania

Naukowcy z Warszawy stworzyli roślinną maseczkę, która zatrzymuje niemal 100% wirusów grypy

18 kwietnia 2020, 20:12

W Instytucie Biologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie powstał roślinny filtr ochronny, który może być stosowany w maseczkach. Już wcześniejsze badania wykazały, że zatrzymuje on niemal 100% wirusów grypy. Teraz naukowcy chcą go testować pod kątem skuteczności zatrzymywania koronawirusa SARS-CoV-2.

Polska aplikacja ocenia ryzyko zakażenia COVID-19

16 kwietnia 2020, 07:22

Aplikacja POLCOVID-19 stworzona przez genetyków, immunologów i bioinformatyków pozwoli każdemu, anonimowo, zidentyfikować objawy zakażenia koronawirusem. Wirtualna mapa wskazuje również ryzyko w najbliższej okolicy - w skali powiatu lub miasta.

Nanofotoniczne pułapki z jonami iterbu mogą stanowić szkielet kwantowego internetu przyszłości

15 kwietnia 2020, 13:06

Optyczne pułapki z uwięzionymi jonami iterbu mogą w przyszłości stanowić szkielet kwantowego internetu, służący do wysyłania splątanych cząstek na duże odległości. Do takich wniosków doszedł Jonathan Kindem i jego zespół z California Institute of Technology (Caltech), który zauważył, że jony iterbu pozostają splątane z fotonami przez długi czas

Miniaturowe roboty będą pływały w ludzkim organizmie. Dostarczą leki i przeprowadzą operację

9 kwietnia 2020, 15:37

Międzynarodowy zespół naukowy prowadzony przez doktora Olivera Schmidta z Uniwersytetu Technologicznego w Chemnitz pracuje nad miniaturowymi robotami, które można będzie wprowadzać do ludzkiego organizmu. Roboty miałyby przeprowadzać badania diagnostyczne i dokonywać interwencji chirurgicznych.