Kawa zaburza zegar biologiczny

| Zdrowie/uroda
apes_abroad, CC

Popołudniowa kawa zaburza zegar biologiczny człowieka. Jeśli na 3 godziny przed zwyczajowym położeniem się do łóżka wypijemy ilość kawy odpowiadającą podwójnemu espresso, to nasz zegar biologiczny zostanie przesunięty o 40 minut.

Naukowcy dobrze wiedzą, że kawa pobudza, jednak dotychczas nie byli pewni, czy wpływa ona na zegar biologiczny. Teraz w Science Translational Medicine ukazał się artykuł, opisujący eksperyment sugerujący wpływ kawy na zegar biologiczny.
W eksperymencie wzięło udział 5 osób, z których każda na kilka godzin przed swoją zwyczajową porą snu, zażyła tabletkę z kofeiną, a innym razem placebo. Badani przebywali w pomieszczeniu z jasnym światłem bądź światłem przyciemnionym. Jako, że każdy z nich przechodził wszystkie etapy eksperymentu, był grupą kontrolną sam dla siebie. Eksperyment wykazał, że wpływ kofeiny na zegar biologiczny był w połowie tak silny jak ekspozycja na jasne światło. Wyniki eksperymentów potwierdzono następnie badaniami na hodowlach komórek. Gdy wystawiono je na działanie kofeiny, wydłużyły one swój zegar biologiczny.

Uzyskane wyniki sugerują również, że picie kawy w nocy pozwala na łatwiejsze poradzenie sobie z problemami związanymi ze zmiana strefy czasowej, zatem kawa może być najlepszym przyjacielem osób dużo podróżujących samolotami.

zegar biologiczny kawa