Bolid (prawie) do schrupania
EcoF3 to "warzywny" samochód, zasilany biodieslem z odpadów i czekolady. Powstał na Warwick University, a WorldFirst, ekipa złożona z tamtejszych naukowców, ma nadzieję, że już w przyszłym sezonie wystartuje w wyścigach Formuły 3. Pod warunkiem, że zasady obowiązujące uczestników zostaną odpowiednio zmodyfikowane, na razie bowiem przeszkodą jest niezgodne z regułami paliwo.
Kierownicę wykonano z marchwi, karoserię z ziemniaków, a siedzenia z soi. Włókna roślinne wymieszano z żywicami i w ten sposób udało się uzyskać utwardzone części samochodowe. Żaden z zastosowanych w pojeździe smarów nie jest syntetyczny, wszystkie są olejami roślinnymi.
Mamy nadzieję, że zespoły Formuły 1 dostrzegą, że samochód przyjazny środowisku wcale nie musi być wolny. Spodziewamy się, że nasze materiały będą używane w przyszłych bolidach F1 – podsumowuje rzecznik projektu.
W doniesieniach prasowych mówi się o paliwie z tłuszczów czekolady, prawdopodobnie chodzi więc o masło kakaowe, zwane też olejem lub tłuszczem kakaowym (łac. Oleum Cacao).
Warwick Innovative Manufacturing Research Centre (WIMRC) stanowi część uniwersytetu, a menedżerem projektu WorldFirst F3 jest James Meredith. Brytyjska ekipa przyjrzała się każdemu elementowi samochodu wyścigowego i zastanowiła się, jak skonstruować jego przyjaźniejszą środowisku wersję. Pojazd potrafi rozwinąć prędkość do 230 km na godzinę. Pokrywę 2-litrowego silnika zaprojektowano z włókien węglowych z recyklingu. Siedzenia powstały z włókien lnianych, pianki sojowej i poliestru z odzysku. W wielu częściach wykorzystano żywice z plastikowych butelek i len. Radiatory pokryto katalizatorem, który przekształca ozon w tlen, z opon wyeliminowano zaś węglowodory policykliczne. Kierownica to polimery z marchwi i innych warzyw korzeniowych, a lusterko nabłotnikowe utworzono m.in. ze skrobi ziemniaczanej. W smakowitym bolidzie nie mogło też zabraknąć orzechów - stąd okładziny hamulcowe z orzechów nanerczowych (na razie w przygotowaniu).
EcoF3 to dzieło współpracujących specjalistów z wielu firm, m.in. BASF-a, Fuchsa czy CelluComp.
Komentarze (3)
ijona, 23 kwietnia 2009, 13:34
Witam!
gdzie mogę znaleźć bardziej szczegółowe informacje na temat wkładu BASF-a w powstanie tego cuda? (Nie znalazłam ich na stronie projektu.)
Mariusz Błoński, 24 kwietnia 2009, 13:11
Na stronie projektu jest informacja:
Supplied the 'ozone eating' Radiator Coating.
One of the largest chemical producers in the country has supplied the revolutionary PremAir ozone destruction catalyst used on the WorldFirst radiator. The reduction in emissions during racing and testing addresses the most pressing concern associated with the motor industry. A truly future proof substance, it is hoped BASF PremAir can be applied throughout the motoring industry.
For more information please visit www.basf.co.uk
Jeśli poszukasz na witrynie basf.co.uk informacji o PremAir to znajdziesz. Po rosyjsku
thibris, 24 kwietnia 2009, 13:13
Nie wszystko co zrobione z ziemniaka czy marchewki musi być ekologiczne. Ropa naftowa czy węgiel nie jest z kosmosu, lecz z czysto ekologicznych substratów