Magnezowa pamięć
Najnowsze badania pokazują, że podwyższony poziom magnezu w mózgu usprawnia pamięć i uczenie u młodych oraz starszych szczurów. Oznacza to, że zwiększenie podaży magnezu również w przypadku ludzi stanowi wartościową strategię wspomagania zdolności poznawczych. Prawdziwa jest też zapewne odwrotna zależność i zbyt niski poziom tego pierwiastka przyspiesza pogorszenie pamięci u starzejących się osób (Neuron).
Profesor Guosong Liu, dyrektor Centrum Uczenia i Pamięci z Tsinghua University w Pekinie, podkreśla, jak ważne jest zidentyfikowanie dietopochodnych czynników, które korzystnie oddziałują na synapsy – rejony komunikacji między neuronami.
Magnez jest kluczowy dla właściwego funkcjonowania wielu tkanek [i narządów] organizmu, m.in. mózgu. We wcześniejszym studium zademonstrowaliśmy, że sprzyja on plastyczności synaptycznej w hodowlach neuronów. Stąd pomysł na kolejne badania i sprawdzenie w następnym kroku, czy zwiększenie mózgowego poziomu magnezu poprawia funkcjonowanie poznawcze zwierząt.
Za pomocą doustnych suplementów trudno podwyższyć stężenie magnezu w mózgu, dlatego Chińczycy musieli uzyskać nowy związek - L-treonian magnezu (MgT). Sól magnezową niezbędnego aminokwasu podawano gryzoniom w różnym wieku. Liu utrzymuje, że Mg wspomagał wiele różnych form uczenia oraz pamięci u młodszych i starszych zwierząt.
Dogłębna analiza zmian na poziomie komórki wykazała, że zwiększyła się liczba funkcjonujących synaps oraz natężenie procesów synaptycznych związanych z pamięcią krótko- i długotrwałą. Nasiliła się również aktywność kluczowych neuroprzekaźników.
Szczury z grupy kontrolnej jadły paszę z poziomem magnezu zaspokajającym obowiązujące normy. Zmiany zaobserwowane w grupie eksperymentalnej były skutkiem podaży pierwiastka przewyższającej tę z normalnej diety.
Komentarze (5)
Alek, 2 lutego 2010, 13:09
Myślałem, że czas tak prostych przełożeń wyników szczurzych na ludzi już minął. Cóż trzeba być bardziej sceptycznym. Tak na marginesie uważam, że podstawy metodologii nauk powinny być nauczane już w liceum. W czasach, gdy znaczna część ludzi naukę, a zwłaszcza psychologię traktuje jak religię, wydawałoby się pożyteczne nauczenie ludzi by byli rozważnymi konsumentami badań naukowych, żeby w pierwszej kolejności sprawdzali czy owe "prawa przyrody" nie są prostą generalizacją wyników uzyskanych na laboratoryjnych szczurach lub na grupie 9 osób (kilka dni temu i takie były tu cytowane).
mikroos, 2 lutego 2010, 13:16
Gdzie tu jest napisane cokolwiek o tym, że u ludzi będzie tak samo? Bardzo wyraźnie jest zastrzeżone, że mowimy póki co o szczurach. Ani słowa o człowieku. Poza tym akurat wyniki badań nad OUN szczurów zwykle znajdują idealne odzwierciedlenie u ludzi. Co jak co, ale badania nad studiowaniem fizjologii mózgu wychodzą wręcz idealnie.
petr_veverka, 2 lutego 2010, 13:21
Ale to raczej "oczywista oczywistość". Nie od dziś wiadomo, że pompy jonowe w neuronach potrzebują ATP do poprawnego funkcjonowania, a do wytworzenia ATP niezbędny jest Mg.
Wiem, że w oryginale jest właśnie tak napisane, ale chyba to przesada? Może nie trudno, a trudniej.
Zresztą wydaje mi się, że lepiej jest to ujęte tutaj:
http://web.mit.edu/press/2010/magnesium-supplement.html
czesiu, 2 lutego 2010, 14:34
Gdyby to było takie proste miał byś na siłowni samych inteligentów, którzy stosują prekursory ATP (jabłczan kreatyny itp.). Przyznaję, Magnez jako prekursor ATP jest dla mnie nowością, a nie powinien.
mikroos, 2 lutego 2010, 14:43
Magnez nie jest prekursorem, ale kofaktorem jednego z enzymów. Poza tym całe te prekusory ATP to jeden wielki idiotyzm, bo organizm posiada ATP w niemałej rezerwie Rzeczywistą barierą dla osiągów nie jest brak ATP, tylko niedostatek tlenu.