
Fakty do jednej szuflady, muzyka do drugiej
15 listopada 2011, 19:43Siedemdziesięciojednoletni obecnie PM był kiedyś wiolonczelistą, grał ze znaną niemiecką orkiestrą. Przeszedł opryszczkowe zapalenie mózgu, przez co stracił większość wspomnień sprzed 2005 r. Pamięta tylko dwie osoby (brata i opiekuna), umknęły mu wydarzenia dotyczące życia osobistego i zawodowego, zdaje się jednak pamiętać muzykę. Sugeruje to, że fakty i pamięć muzyczna zajmują różne obszary mózgu.

Kraken istniał naprawdę?
11 października 2011, 10:57Przez setki lat śmiałkowie wypuszczający się na morza i oceany obawiali się krakena, olbrzymiego stwora podobnego do ośmiornicy, który miał rzekomo chwytać i zatapiać statki

Mikroskopowy obraz całej komórki na żywo
23 listopada 2010, 09:40Po raz pierwszy w historii nauki nie trzeba chemicznie utrwalać, barwić ani preparować komórek, by móc je zbadać. Dzięki rentgenowskiemu mikroskopowi nanotomograficznemu, najnowszemu wynalazkowi specjalistów z Centrum Helmholtza w Berlinie (Helmholtz-Zentrum Berlin, HZB), da się analizować całe żywe komórki w ich naturalnym środowisku.

Nowy laser bije rekord krótkości: 12 attosekund
13 maja 2010, 11:02W życiu rzadko potrzeba nam precyzyjniejszego pomiaru czasu niż powiedzmy jedna sekunda. W fizyce potrzeba dużo więcej, kiedy badane zjawiska trwają przez czas mierzony w trylionowych części sekundy. Nowy laser pozwala na aż tak precyzyjne pomiary.

iPhone steruje samochodem
27 października 2009, 11:23Specjaliści z berlińskiego Wolnego Uniwersytetu zamienili iPhone'a w urządzenie do kierowania samochodem. Dzięki urządzeniu Apple'a można przyspieszać, hamować oraz zmieniać kierunek jazdy dwutonowego pojazdu.

Odkryli magnetyczne monopole
4 września 2009, 11:11Naukowcom po raz pierwszy w historii udało się zaobserwować istnienie magnetycznych monopoli oraz proces ich powstawania w materiałach. Odkrycia dokonali uczeni z Helmholz Centre Berlin wraz z kolegami z Drezna, St. Andrews, La Platy i Oxfordu.

Zamiana odmładza im mózg
1 lipca 2009, 12:29Entomolodzy z Technische Universität Berlin postanowili sprawdzić, czy system podziału pracy wśród pszczół oddziałuje na zdolność uczenia starzejących się owadów. Ku swojemu zdumieniu zauważyli, że zamiana ról społecznych odmładza ich mózg: uczyły się równie sprawnie jak wcześniej, niekiedy wręcz lepiej.
Wieloznaczna inskrypcja
2 października 2008, 14:41Naukowcy pracujący pod przewodnictwem archeologa Francka Goddio znaleźli ostatnio czarę z najstarszą znaną inskrypcją dotyczącą Chrystusa. Uważa się, że naczynie ulepiono między końcem II w. p.n.e. a początkiem I w. n.e.

Postarzony Berlin
31 stycznia 2008, 19:18Berlin jest o co najmniej 45 lat starszy niż dotąd sądzono. Wiemy to dzięki archeologom prowadzącym wykopaliska pod parkingiem w dzielnicy Mitte, którzy natrafili na 800-letnią piwnicę, a właściwie na podtrzymujący jej sklepienie dębowy dźwigar.

Ukoić kierowcę
19 stycznia 2008, 21:58Pojazdy poruszające się po naszych drogach są coraz nowocześniejsze i bezpieczniejsze. Jednak zdarzają się sytuacje, w których nie wystarczają nawet najlepsze poduszki powietrzne, ani kontrolowane strefy zgniotu. Dlatego niemieccy naukowcy z Technical University of Berlin zabrali się za pracę nad samochodem, który umożliwi ograniczenie liczby wypadków przez poprawę komfortu psychicznego kierowcy.