FMD - skuteczna dieta naśladująca post?

19 czerwca 2015, 12:38

Zespół pracujący pod kierunkiem Valtera Longo z University of Southern California wykazał, że okresowe stosowanie diety naśladującej post (FMD) niesie ze sobą wiele pozytywnych skutków dla zdrowia. Naukowcy podczas badań stwierdzili, że u starych myszy, które były okresowo na czterodniowej diecie niskokalorycznej, doszło do zmniejszenia ilości brzusznej tkanki tłuszczowej i zwiększenia liczby komórek progenitorowych oraz macierzystych w wielu organach, w tym w mózgu.



Dieta śródziemnomorska wywiera korzystny wpływ na mikrobiom gruczołów mlekowych

3 października 2018, 10:25

Dieta wpływa na mikrobiom gruczołów mlekowych nieczłowiekowatych naczelnych. Autorzy publikacji z pisma Cell Reports odkryli, że dieta śródziemnomorska zwiększa liczebność probiotycznych bakterii, które jak wcześniej wykazano, hamują u zwierząt wzrost guzów.


Ludzkość czeka przymusowa zmiana diety?

17 stycznia 2019, 12:04

Prestiżowy The Lancet publikuje wyniki badań, z których dowiadujemy się, że konieczna jest radykalna zmiana diety i sposobu produkcji żywności, jeśli chcemy uniknąć milionów zgonów i katastrofalnego zniszczenia planety. Zmiana musi być naprawdę znacząca. Zdaniem ponad 30 badaczy ludzkość powinna zjadać o połowę mniej cukru i czerwonego mięsa i dwukrotnie więcej warzyw, owoców oraz orzechów.


Rak jelita grubego a dieta wysokotłuszczowa. Znamy mechanizm działania

25 lutego 2019, 10:10

W czasie, gdy spada śmiertelność chorób nowotworowych, naukowcy zauważyli pewien niepokojący trend: rośnie liczba zgonów wśród osób przed 55. rokiem życia cierpiących na raka jelita grubego. Z danych American Cancer Society wynika,; że w latach 2007–2016 liczba zgonów w tej grupie zwiększyła się o 1 procent.


W epoce brązu na Półwyspie Iberyjskim udomowiono lisy

21 marca 2019, 10:46

W północno-wschodniej części Półwyspu Iberyjskiego, pomiędzy III a II tysiącleciem przed Chrystusem szeroko rozpowszechnione były praktyki grzebania zwierząt ze zmarłymi ludźmi. Naukowcy odkryli właśnie, że w tym czasie ludzie udomowili nie tylko psy, ale również lisy, na co wskazuje dieta podobna do tej, jaką spożywali właściciele zwierząt.


Orzechy włoskie pomagają obniżyć ciśnienie u osób zagrożonych chorobami sercowo-naczyniowymi

2 maja 2019, 09:58

W połączeniu z dietą o zmniejszonej zawartości tłuszczów nasyconych, orzechy włoskie mogą pomóc obniżyć ciśnienie u osób zagrożonych chorobą sercowo-naczyniową.


Dieta niskotłuszczowa przynosi kobietom same korzyści

5 września 2019, 09:17

Długoterminowe badania prowadzone przez Fred Hutchinson Cancer Research Center wykazały, że kobiety pozostające na niskotłuszczowej diecie połączonej ze zwiększonym spożyciem warzyw, owoców i zbóż, odnoszą liczne korzyści, przede wszystkim zaś spada u nich ryzyko zgonu z powodu nowotworu piersi, wolniej rozwija się cukrzyca oraz narażone są na mniejsze ryzyko choroby niedokrwiennej serca.


Dieta wysokotłuszczowa w czasie ciąży zwiększa ryzyko raka piersi w następnych pokoleniach

4 lipca 2017, 11:29

Badanie na myszach wykazało, że wysokotłuszczowa dieta w czasie ciąży zwiększa ryzyko raka piersi na kilka pokoleń - u córek i prawnuczek.


Dieta bogata w rośliny zapobiega stanom zapalnym jelit

15 kwietnia 2021, 11:03

Dieta bogata w produkty zwierzęce, przetworzoną żywność, alkohol i cukier wspomaga tę część mikrobiomu jelit, która wywołuje stany zapalne, donoszą naukowcy z Uniwersytetu w Groningen. Natomiast dieta bogata w produkty roślinne wspiera te mikroorganizmy, które działają przeciwzapalnie. W ostatnich lata pojawia się coraz więcej doniesień wskazujących, jak istotną rolę odgrywa mikrobiom.


Dieta ketogeniczna przynosi zadziwiające wyniki

7 września 2017, 09:05

Dieta ketogeniczna, wysokotłuszczowa i niskowęglowodanowa, nie tylko przedłuża życie, ale również poprawia siłę fizyczną. Takie wyniki badań otrzymali naukowcy z Wydziału Weterynarii Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis, którzy testowali wspomnianą dietę na myszach.


Jubileusz 75-lecia Polskiej Akademii Nauk