
Mleczna farba sprzed 49 tys. lat
3 lipca 2015, 06:27Międzynarodowy zespół odkrył w schronisku skalnym Sibudu w RPA pozostałości farby z mleka i ochry sprzed 49 tys. lat. Naukowcy uważają, że ludzie mogli ozdabiać nią siebie, kamień lub drewno.

Ślady czerwonej farby na numerach wejść do Koloseum
3 lutego 2015, 07:43Podczas renowacji na numerach wykutych na łukach wejść do Koloseum znaleziono ślady czerwonej farby.

Walczyli z obrastaniem, przysłużyli się lekooporności
14 czerwca 2013, 11:09Ministrowie krajów G8 przestrzegli przed dodawaniem tetracykliny do farb do malowania kadłubów statków. Praktyka ta miała pomagać w usuwaniu wąsonogów i glonów, ale w praktyce doprowadziła do pojawienia się lekoopornych bakterii.

Picasso jak malarz pokojowy
15 lutego 2013, 07:31Badania przeprowadzone przez fizyków z Argonne National Laboratory (ANL) potwierdziły przypuszczenia historyków sztuki, że przy tworzeniu części swoich obrazów Picasso posługiwał się zwykłą farbą emaliową do ścian.

Najciemniejsza z planet
16 sierpnia 2011, 13:48W Monthly Notices of the Royal Astronomical Society poinformowano o odkryciu najciemniejszej znanej nam planety. TrES-2b odbija znacznie mniej światła niż czarna farba akrylowa, tak więc to naprawdę obcy świat - mówi główny autor odkrycia David Kipping z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Natychmiastowa ocena kontra odcienie szarości
19 kwietnia 2011, 12:07Podejmując decyzje, np. związane z kategoryzowaniem jakiegoś obiektu, mężczyźni są bardziej zdecydowani od kobiet. Ich zachowanie jest zero-jedynkowe (widzą świat czarno-biały), podczas gdy panie dostrzegają wiele etapów i zjawisk pośrednich, uwzględniając odcienie szarości. Choć o zjawisku tym wiedziano i dyskutowano od dawna, po raz pierwszy zademonstrowano je eksperymentalnie.

Czemu van Gogh staje się brązowy?
15 lutego 2011, 11:37Obrazy Vincenta van Gogha, ze słynną serią słoneczników na czele, blakną szybciej od obrazów współczesnych Holendrowi malarzy. Dzieje się tak ponoć z powodu wykorzystywanej przez niego techniki uzyskiwania żółci.

Żyjący pigment malowideł naskalnych
29 grudnia 2010, 09:42Malowidła naścienne Bradshawa z zachodniej Australii, nazywane przez aborygenów Gwion Gwion, zachowały swe żywe barwy przez kilkadziesiąt tysięcy lat, ponieważ same też są żywe. Zostały skolonizowane przez kolorowe bakterie i grzyby. Niestraszne im więc deszcz i słońce, które na przemian smagają je i pieką...

Pożyteczny dwutlenek tytanu: czy jest bezpieczny?
25 listopada 2010, 17:06Dwutlenek tytanu to jeden z „cudownych" materiałów współczesnej technologii. Ten katalizator stosowany jest np. jako środek antybakteryjny, domieszkowany do farb i materiałów budowlanych neutralizuje zanieczyszczenia. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy jest bezpieczny.

Farba na tysiąclecia
31 lipca 2010, 15:36Przy całej naszej rozwiniętej technologii wiele możemy się nauczyć, podglądając dawne technologie. Na przykład: współczesne farby nie mogą się równać z błękitnym barwnikiem Majów, który nie blaknie przez tysiąclecia. Jaki oni to robili?